Ekonomist

438

„Грујица Аџемовић; Здрав Задружни покрет, књига з2 народ. Панчево 1928. ~ =

Познати просветни радник и стари задругар г. Груја Аџемовић написао је једну књижицу под горњим насловом и сасвим умесно изводи, де је спас нашем земљораднику у задружном покрету.

"време, кад је ушло у моду да највише говоре о сељачким невољама они који најмање познају потребе земљорадње п који се целог свог века нису јаче и стварније интересовали животом на селу, — добро је да се чује реч једног човека који је највећи део свога живота провео радећи са сељацима у задругама и јавном животу уопште. Нарочито су интересантна опажања пишчева о француском сељаку, кога је видео за време избеглиштва у 1915/18,

Једна озбиљна опомена упућена је нашим политичарима, који су у Парламенту. Г. Аџемовић каже; »Они носе одговорност и пред својом савешћу и пред народном, као п пред културним државама што се никад, као и данас, неће да групишу, и буду солидарни без обзира на политичку подвојеност, у овом деликатном нитању: како треба уздигнути нашег сељака, те да и он што пре постане напредан, просвећен и културан« (стр. 18). 5 Неле

Славко Сиришћевић. Поморска статистика Трговачке п Обртничке Коморе у Сплиту за 1927.

Ново пријатно изнанађење чини вам сва најновија публикација Сплитске Трговачке Коморе. Издање је за сваку похвалу колико у опреми, толико у садржини, али нарочито нам задовољство чини што је најзад дат један правац и један си-. стем овим статистичким публикацијама и елиминирано дупло њихово издање у мало различитој форми а са скоро истом садржином од стране Управе Поморства (Дирекције за По"морски Саобраћај) и ове Коморе.

Пошто је садржина ове публикације од велике важности за посматрање и оцену развитка нашег поморства и трговине преко наших лука ми ћемо се позабавити њезиним резултатима. Први део је мање интересантан, и ако врло исцрпан, јер у њему се износе цифре о кретању лађа. Ресултати су израђени

уброју лађа и у броју регистарских тона т,. у простору пили обиму лађа.

|};

У овој статистици изнети су извештаји 64 лучких уреда, док за друге 42 луке, које се воде код Поморске Управе као пристаништа, није уошшта објављен извештај, јер у тим пристаништима није било лучког уреда који би водио евиденцију о саобраћају. Међутим ова 42 пристаништа вредна су пажње јер сва су додиривана од пароброда редовитих линија,