Ekonomist

426 |

· То стање ниског прихода од земљорадње не тражи нарочитих доказа, пошто је добро свима познато, Потребно је само јасно утврдити да узроци тешкоћа због земаљског оптерећења држ. порезима не долазе због величине пореза, већ због мале продукције земљорадње. -

У пројекту буџета за 1928—1929 год. који је поднет Народној Скупштини има једна новост: приходи од држ. предузећа издвојени су у нарочити одсек, ван пореза. Услед тога сада је модуће јасније видети, која држ. предузећа не доносе прихода или су штетна за држ. газдинство и како треба у будуће по ступати са таквим предузећима. Било би још корисније уносити у држ. буџет само салдо од операција држ. предузећа, да би. се одмах видело, колико прихода доноси ово или оно предузеће држ. буџету или колико треба расхода па да се надокнади дефицит, :

У последње време много се писало и говорило о комерциализацији држ. железница. Резултат железничког газдинства објављен је за 1926-1927 год. За то време железнице су дале држави 2.340 мил. дин, а добиле су од државе 2.654 мил, дин. Тако дакле железнице су за време од године дана нанеле губитак држави од 314 мил. дин. По буџету је предвиђено да ће приход од железница износити 240 мил, дин,, а у ствари оне су саме донеле губитак, и држава је морала да плати тај губитак из других својих прихода.

Ето тај салде од минус 314 мил. динара мора обавезно да се унесе у држ. буџет, пошто ће тај салдо, без икаквих разговора и дебата о комерциализацији, показати становни“ штву где је и у чему је неправилност железничког газдинства.

Тако долазимо до следећег важног закључка; у циљу да се олакша тежина општег пореског оптерећивања сва државна предузећа морају да се издвоје из општег државног буџета, треба их водити на њихов властити ризик и трошак и она морају даносити оржави приход, у противном треба их ликвидирати и предати у приватну експлоатацију.

Има скоро пет година, од како је на дневном реду питање о грађењу Јадранска Железнице. То питање је од велике важности, јер је један од најглавнијих задатака младе Краљевине.

Изгледа, да ће се то питање ускоро решити. Али ниу ком случају не треба заборавити и другу страну медаље, и то оне годишње исплате, ануитете, које су везане за зајмове за грађење нових железница. Жалостно искуство у експлоа“ тисању постојећих железница не обећава ни у будуће ништа доброг. Зато пре него што се отпочне ново грађење и нов зајам, треба још и још једном прегледати шта обећавају дрсж. буџету пове железнице. Ако те нове железнице буду доносиле губитке и поред тога буду захтевале исплату камата за пове зајмове, такве нове зајмове, такве нове трошкове др«.