Filatelista

| а plakainu vinjelu za ·vanevropsku | izložbu u Nju-Jorku: ·

| |

izložbe model-mašina bile su svakako domaćeg i lokalnog inferesa, jer povodom. ovo– ga ima nekoliko izdafih vinjeta; isfiče se izložba u Darmšftafu u Nemačkoj sa serijom u jednom crfežu i mnogim bojama iz 1913 godine. Posle Remsa 1909 g. пазјајо је јајпо izdavanje Утјеја u vezi sa usavršavanjem |еfećih mašina, ali su domaćeg, а пе тедипаrodnog značaja. Ove vinjele izazivaju veliki inferes crtežima, bojama, nijansama ı тејоdama u produkciji. Jedan od zapanjujućih slekala u boji bio je na vinjeli izdatoj za mi-

- fing u Heliopolisu (Egipai) 1910 а. Кој! је

bio prvi izvan Evrope i Amerike. Ova vinjefa je vrlo refka i skupa.

Većina vinjeta pojavilo se u Francuskoj i NMemačkoj, — n.pr. za proslavu popularnih milinga u Kanu i Nici 1910 g. (Francuska), u Kilu 1911 (Nemačka); ali i italija se bila proslavila s izložbama u Bolonji, Milanu i Veroni 1910 g. ı bila je izdata poznata serija za izložbu u Florenciji 1911 g. u mnogim bojama i sa zlafom ı srebrom.

Ufakmice su bile takođe zgodne prilike za izdavanje утјеја. Iz Francuske izašle su vinjele sa crfežima sa kartom maršrufe (Pariz —Madrid i oko Evrope u 1911 g.); ali viпјеје Nemačke (Berlin—Beč, Darmšfaf, Princ Hajnrih 1912, 1913 g.) bile su većeg razmera sa nešlo više smelosli u izradi crleža.

Takođe postoje vinjefe poznafih balonskih

takmičenja Gordon—Bennefil, Cirih 1909 (Švajcarska), u NMemačkoj 1912 g. i u Ženevi 1922 g.

Sabirači cepelinovih specijalifefa imaju vrlo veliki izbor vinjela. Osim foga, neke

poluzvanične vazdušne marke spadaju u cepelinov krug. Mnoge serije vinjeta, koje su bile izdafe radi upoznavanja sa vazdušnom istorijom, bile su vrlo korisne po crtežima cepslinovih fipova, lefova i hangara. Postoji jedna vinjela sa crtežem dirižabla, koji je bio sagrađen pred sam ra? 1913 g. u Метасkoj, radi lefa preko Aflaniskog okeana.

Vinjefe su došle paralelno sa izumom aeroplana i upofrebljavane su kao uspomene na prve mitinge, fakmičenja i izložbe. VIпјеје su Takođe doprinosile i pokriću izdafaka za aerodrome, fribine, barijere, pilote i 1}. d. U vezi sa zvaničnim dopisnicima, Vinjete shvaraju jedinsfvene isforiske uspomeпе sa njihovim umelfnićki izrađivanim crležima. Većina je ovih vinjela vrlo refka, prvoklasne su relkosti, kao РОМА! типа 1909 g. (2000 fr), Dunkerque 1909 g. (500 fr.), Nantes 1910 g. (700 fr., Rheims 1910. Rouen 1910 Havre-Trouville 1910,1V naufička izložba u Parizu 1910 ад. Bar.-sur-Aube 1909. fćle-beche, Lyon 1910 Теје-Бесће | типа 5! АтапаMonfrond 1911 g. Axi, najneđa od svih vinjela je sa mitinga Heliopolis (Egipat) 1910 g.

17

_ZN IJ j sedEBnije + vreme izdaju а гааћог - plovna drušiva vinjete za propagandu svojih

sistema aeroplana : za prevoz pufnika, — na=-

ročilo u SAD, Kanadi i Australiji,

VIII. KATALOZI, ČASOPISI

Na kraju Ла памедето specijalne kataloсе vazdušne розје, Кој; дајџи аего аге Нma sve pofrebne podafke o markama, aerogramima, nalepnicama, žigovima, vinjefama itd.: 1) Najbolji, najpolpuniji i najopširniji katalog ove vrste je amerikanski „The Ame* rican Air Mail Cafalogue« 1947 g. u 2 knjige; — 2) engleski »D. Fields Preiced Cafalogue of Air Mail stamps and Air Posis of the World« 1934. (zaslareo); — 3) francuski »Cafalogue historique et descriptfive de la Poste Aerienne Theodore Сћатрјоп« 1937 (zastareo); — 4) američki »Sanabr'a Air Post Cafalogue« 1950 (najbolji za marke); — 5) francuski »Cafalogue de la Poste Aerienne Jean Silombra« 1950; — 6) engleski »Musson Europe« 1947 (zastareo); — 7) američki »Air Post Cafalogue Scožfe (zastareo); — 8) nemački »Sieger Решћкећег Zeppelin und Flugpost Katfalog« (zasfareo); — 9) francuski »Frank Miller Caftalogue des aerogrammes du топа епћек« 1950 (najbolji za aerograme); — 10) francuski »Frank Muller Cafalogue des Efiqueftes Aeroposfales« 1947 (najbolji za avlonske nalepnice); — 11) engleski »Field's Air Mail Labels (ehgueltes) 1940 (хазјагео). Osim ovih posfoje još vrlo opširni katalozi vazdušne pošle kod mnogih evropskih i vanevropskih država.

Specijalni časopisi za vazdušnu pošlu: 1) francuski »Avion-Conslellalion« (najbolji); 2) engleski »The Aero-Field«; — 3) američki »Тће Аегго-РАаје 5 Мемз«.

— kraj —

MAŠIM PRETPLATMICIMA |I ČITAOCIMA!

Mnogi naši prefplatinici obraćaju nam se pitanjima o veličini pretplate za list za 1952 додпи.

»Filafelistae se izdaje bez ikakve materijalne koristi. Cena mu se određuje prema stvarnim izdacima, a ovi su veoma promenijivi.. Uredništvo se slfara da fi izdaci budu što manji, fe da cena lista za pretplatnike bude snošljiva.

Ma svakom lislu, na drugoj sfrani korica, označava se cena foga broja.

Pretplafa se .ne može odrediti vreme.

Mi ргевотисијето пат ргтећрја с та da, kao i do sada pošalju izvesnu sumu novca, kao depozit, od koga će se odbijafi vrednost svakog broja do ufroška poslate sume.

Uredništvo moli svoje pretplainike: da svoje dugove šlo pre izmire; da, po mogućsivu, pretplatu šalju unapred i da ne dopušlaju da im se sfvaraju froškovi na opomene i nepofrebnu prepisku.

na duže

UREDNIŠTVO