Godišnjica Nikole Čupića

268

„протува која донесе новаца, хвали се и уздиже, а сн„ромах и праведан гази се и гони. Простота назива, се „аудост а лукавство мудрост. Бог се презире а новац „се обожава, закони се газе, добрим људима подсме„Вају се... Овај одлични двор Христов, овај узвишени „град богопоштовања, сада је узроком наших грехова _ „од Бога остављен постао пећина страшних разбојника. „Све што је добро, овде пропада, а по најпре слобода, „„па онда спокојство душе, веселост, поверење, љубав „И т. Д. Но у царству грабљивих не мари се ни 84 „Каквим губитком, само вад се новац добија. Нада, на „потоњи живот сматра се овде као празна прича... „истина као лудост, уздржавање од греха Бао суро„вост, морална, крепост као велика, срамота; на против, „„безочност у греху сматра се као душевна крепост и „„слобода, пи живот што прљавији тим одаичнији, што „већма грешан то славнији. По томе сматра се хриш»ћанство као нужна басна“ и т. д.

У оваквом стању Цркве западно хришћанство морало је одпочети морални и умни па и политички отпор свој противу страшне покварености, противу изопаче"ности и насиља свештеничке владе, која је из Рима ширила видљиву ин невидљиву мрежу своју по целој · Јевропи. Политички п морални отпор противу римпапства јавио се најпре са севера из Ђерманије, а за -тим из Француске, Инглеске и Чешке; а умни отпор дошао је прво с југа и југоистока, од мусломанских Сарацена и шпанских Арапа (Мавра). Арапска култура -била је онда најсјајпија у свету, арапска наука и ин-

„дустрија привлачила је од 10—18 века све мисаоне

1 (6. Ег. Кођ, Сибигрезећесћје дег Мепзесћћен, П В. 2. А8. 102.