Godišnjica Nikole Čupića

200

Ако ко не држи славу, не пости посте, не светкује свеце, онда се скупе сељаци на једно место, где донесу 3—4 оке вина и толико ракије, па, пијући од тога пића, говоре:

— Нека Бог пошље сваку болест и несрећу на онога који не држи свеце. не пости посте, не слави славу! У кући му помрла чељад, у пољу му не родило жито, а у тору му поскапала стока! (Власи у Крајини).

Који дан село одреди за светковање, мора се светковати, а ко не ће, село га може каштиговати и са 30 батина, !

Село држи да је највећи грех ако девојка роди дете. Некад су таку несретницу засипали у камен. — Доцније тек ако би убила дете, бивала је убијена. (Златибор, Јагодина).

Године 1830 жена некога Раке из села Божевца, у Млави, спанђа се са слугом својим, па заједно убију овога Раку. Сви ондашњи судови пресуде: да се убију и жена и слуга „труп преко трупа да падне,“ гласила је пресуда. Кнез Милош пак, као владалац, помилује жену за то што је имала 5—6 деце. Али сељаци, кад дође да се изврши пресуда, убију и жену и слугу, на место... |

Кнез се тако наљути на то превиђање владалачког права, да одмах заповеди: „да се село Божевац попали, расели, и тако разори да му се траг незна“ .......

Једва је, после тога , Стеван Стојановић— "Ћоса ублажио Кнеза, и спасао село Божевац. >

На Благовести (25 Марта) 1868 на позив кмета, скупе се сељаци села Мељнице, у Млави (470 глава), и сеоски осу-

1 Село Орашац, у Јасеници, засвети једном летњег Св. Аранђела (18 Јуда). Један човењ оде са женом да купи сено тога, дана. Кмет и 10—15 сељака дигну се да га бију, и оборе та; али жена, видећи то, дотрчи с вилама и легне колика је дута по њему, те га с тога нису могли тући. Он после оде у Кратујевац на тужбу, и магистрат рекне кмету:

— Зар ми постављамо "кономисте (економе) да људе бију да раде, а ти хоћеш да бијеш што раде2 Кући се вуци!

2 Ки. Србија, стр. 1047.