Godišnjica Nikole Čupića

201

де на смрт тројицу окривљеника: Димитрија, Павла и још једнога и потуку их на месту.Кад то сврше, известе државну власт која одмах дође на место, извиди ствар, и кметове, одборнике, и још неке сељаке (29 на број), као коловође, преда, суду. Суд их осуди на затвор, а пок. Кнез Михаило, правом милости, ослободи их све.

У смедеревској наији опет држи се да је највећи грех ако мати копиле удави. За то мисле да ће град тући усеве! у селу где се то догоди. |

Село не да да се у његово гробље сахрани: погибалац, самоубилац, обешењак, бесни човек кад умре, кога убије гром, и ко умре некрштен ; најпосле, странац, Циганин, удављеник и копиле (Јасеница и смедеревска).

Кад су изишли закони о општинама у Србији, они су све општине разредили у три врсте:

У прву врсту стављен је Београд, као престоница земље:

У другу врсту стављене су све окружне и друге веће вароши;

У трећу врсту долазе сва села, са својим засеоцима.

По тим законима, свака је општина једно морално тело; све имају једнака права, само им је различан унутрашњи састав према врвти у којој су. 2

' Девојку копиљачу, која би удавила дете, и за то допала затвора код суда, често су искади одабрани људи удовци, Чувши да у судском затвору има каква копиљача, удовац би дошао суду, и изјавио би, да би је узео, само ако би је суд пустио. Судије бл таком човеку отвориле затвор, да се с девојком видим разговори, па ако она пристане да пође за њега, суд ју је ослобођавао. Оваку девојку удовац узима једно што под здраво зна да ће с њом имати деце; друго што је њему, као удовцу, теже оженити се другом; а треће што му је и нека дика избавити је из тамнице. (Млава),

2 Зборник 1, 94 и 95.