Godišnjica Nikole Čupića

КРОЗ БОСНУ, ХЕРЦЕГОВИНУ И БОКУ КОТОРСКУ [77

Ово очекивање није пријатно, особито што се увек нема угодног преноћишта.

Из босанског Брода жељезница“ води мало

уза Саву, а затим уз реку Укрину, долином савсвом, до

Дервенте, (6:21), варошице (око 4500 стан.), где се налази озидана касарна.

Одмах иза Дервенте жељезница се почне пети уз поток Бишњу, те да пређе водомеђу Саве и Босне. Хан Марица највиша, је тачка на овој споредној водомеђи и са ње је диван поглед на даљна, брда и планине. (Мотајицу пи Вучјак), као и на Саву. Одатле се почиње спуштати низ речицу Величанку, док се не спусти у долину Босне, у

Которско (8:08) веће село, где су Аустријанци имали први сукоб са мусломанима приликом окупације Босне и Херцеговине, 1878 године.

Даље жељезница води уз реку Босну, њеном левом обалом и стиже у

„Добој (8:31) варошицу где се стаје '/, часа, и тада се може доручковати. Око Добоја било је више бораба приликом окупације Босне, а у времену од 16 до 30 Августа, и 4 Септембра 1878 године.

Довде је додина Босне била прилично отворена, и ако ограђена стрмим и високим брдима.

Код Добоја утиче у десну обалу Босне река Спреца, уз коју води жељезница за Доњу Тузлу.

Због овога Добој има стратегијски значај. Леп је поглед на Добој и његов градић на брду.

Одмах више Добоја жељезница прелази на десну обалу Босне, а мало затим оставља десно уток реке

» Ваља знати, да је жељезница у Босни и Херцеговини уског колотрага.

ГОДИШЊИЦА хм 12