Godišnjica Nikole Čupića

БЕЛЕШКЕ О ВАРИЈАНТИМА СРП. НАРОД. ПЕСАМА — 281

Г бр. 792 „Јела Кружићева и мати јој“. Садржина је потпуно иста — измењена тек у толико у колико је то морало бити према другим лицима, а поглавито с тога што је Деспотовића Јова заменила, Кружићева Јела. — Ово је, у маломе, потпуна слика, како се у препевању садржина поетска чува а имена олако мењају.

10. у

„„Ђуба хајдук-Вукосава“ (Вук Ш бр. 49) налази се, по предмету, и у Богишића бр. 98 „Рашковић Божо и сестра му“ м бр. 99. „У главноме о истому предмету, али је много преиначена“.

У првој је песми познати мотив како љуба, начинивши се везиром, спасава, на ритерски начин, свога друга, хајдука Вукосава. Тај је начин спасавања употребљен и у другим двема песмама, само је у њима сестра место љубе.

Где поетску лепоту и савршеност ваља тражити — није потребно ни рећи. Али је тај начин преваре, коју врши женско, у другим неким песмама употребљен и у друкчијим ситуацијама. Такве су песме у Вука | под бројевима 646, 747 и 748. У њима се пева, како девојка, прерушена, иде у заседу где је очекује бан (у једној је Сибињанин Јанко), разговара са њим и преваривши га води га, по својој вољи, па му се тек најпосле казује.

1.

Г. М. 5. Милићевић у својим успоменама (Годишњица ХГУ) вели, сећајући се народни“ песама за свога детињства :