Godišnjica Nikole Čupića

ОБИЧАЈИ У ЦИГАНА КРАЉЕВИНЕ СРБИЈЕ 243

се сви гости разилазе својим кућама. Пре но што млада и младожења легну, запале две лојане свеће и почну само њих двоје вечерати и то главу од јагњета које је за свадбу заклано. После вечере попију по сатлик вима и поједу по парче шећера. Ако свеће за то време не догоре ониих угасе и лежу. Чим сврше љубавни акт, одмах упале свећу што је знак да се може ући у њихову одају, али обично улази по каква баба, која скине млади кошуљу и прегледа да ли је била поштена или не. Док су младенци у мраку дотле по неко стоји испод прозора и прислушкује. То се врши с тога да им деца не би била глува. — Ако је млада била поштена, онда остаје у кући, а ако није, може је младожења отерати. Ако је млада била поштена момкови родитељи зову сутра дан комшије и часте меденом ракијом, а она веже црвен бареш око главе што означава радост, а њена крвава кошуља обеси се о врата да је може свако видети. Непоштена млада се отерује првога јутра, или, ако хоће да је задрже, зову њеног оца на ракију, али му ракију сипају у проваљену чашу којој рупу затворе прстом,а кад он прими чашу, ракија истече. Тиме му се даје знак да му је кћи била непоштена, али да је ипак задржавају.

Најшаренија је пак свадба у скоро досељених Цигана (Корано рома). Ја сам њихову свадбу описао у Алексинцу од Цигана клинчара.

Момков отац или неко старији из његове породице бира девојку, па кад је избере, пита момка да ли пристаје да је узме за жену. Ако пристане, онда шаље кога комшију или пријатеља девојчином оцу да пита хоћејли дати кћер за дотичног момка. Девојчин отац одговара да не може одмах одговорити, већ мора да се договори с Фамилијом и кад сви даду пристанак, онда преко које девојчине другарице упитају и њу за пристанак. Пошто и она пристане, онда тек отац јавља да ће дати девојку.

16%