Godišnjica Nikole Čupića
120 СОЋЕ И СОКАЛНИК У СРЕДЊЕВЕКОВНОЈ СРБИЈИ
поменутог српског средњевековног финансијског термина средствима западне терминологије, као што су покушали Ф. Миклошић и Ђ. Даничић. Неопходно је прибећи ка“ каквом год објашњењу помоћу византијске терминологије п византијских установа, из којих су редовно истицале такве ствари на Балканском Полуострву. Сва места у нашим споменицима у којима се помиње соћв сведоче да се та дажбина давала цару или врховном господару државе (ма какво му било имеј. Ми ћемо навести само текст из Душанова Законика, члан 49 од 1349 године, у коме се наређује: И баштине все да су свободне од всех работ и поданак царства ми, разве да дају соће и војску да војују по закону. Овим законом се соће меће напоредо са војевањем, и пошто знамо да је војевање свуда било у рукама царевим, јасно је да се пи давање соћа обезбеђивало цару или господару државном. Има још један члан Законика у коме се помиње соће. То је члан 198 (мога 2-ог издања од 1898) који гласи: Доходњкњ удрњекмн, соке н наметђ н лрлућ, ДА ДАВА ВБСАКЊ О УЛОВЂЕЊ —— ББЕБА ЖНТА, 1П0локина унстал А половина првпроста, колх пефперћ дннхрмн х фокњ томоу жито да се оџснпх на Митровњ дбић, 1 дродтн рок их Рождњстко Хрнстоко. Незгода је што се овај члан није нашао у старијим преписима, него је сачуван међу оних дванаест чланова Раковачкога преписа којих ни у каквом другом препису нема. Знатно је што се ту изреком каже да је соће данак царски, и што му се утврђује замена новцем у перперу. Дати, дакле, соће у житу или место њега перпер — рачунало се да је једно исто. Кљљљ је једнак са мат у(мтљњ — то) а мат ће бити (романски) то исто што шиник |грчки'). Да текст Раковачки |и ако позни) има добру основицу, види се и по чл. 68 Законика, у којем се меропху наређује работа пронијару, па се међу дужностима помиње уда му дава у године перперу цареву“. То ће бити она иста перпера од соћа, која се помиње иу чл. 198, и тиме се онај члан утврђује. Једнакост вредности кабла жита и перпера утврђује се још млетачко-цариград-
' Упореди с овим чланак о параспору у овој истој књизи.