Godišnjica Nikole Čupića

84 у ГОДИШЊИЦА

У току ових разлагања, и из многих примера видели смо: да велики људи саразмерно дуго живе, нарочито научници и државници: да се одликују јаком вољом и истрајношћу, здрављем, вредноћом и стрпиљењем, независним карактером и самосталним мишљењем. Школа врло слабо утиче на многе велике људе, а многи се и жале, нарочито Енглески научници, на недостатке у своме образовању.) Ево неколико примера: „Ни математика, ни живи језици, и никаква упутства за посматрање, нити правилно расуђивање“. — „Велики део времена употребљен на латински и грчки језик који су за ме без користи.“ — „Све што је корисно и добро то је пропуштено, изузимајући што сам научио читати. Латински, латински па ла-

тински.“ — „При редовном образовању три године употребљене на латинску и грчку граматику, чист губитак времена.“ — „Многи предмети пренебрегнути, искљу-

чиво изучавање само једног или два предмета. Изучавање математике непотпуно да бих се могао“ њоме користити.“ итд. У осталом, школа никад није ни давала ђенија, ђеније се сам својим трудом стварао. Највећи изналасци нису били од школованих људи, а многи су били и случајни. Сократ је био обичан камењар. Франклин који је отео Богу муњу, Уат изналазач парне машине, Стефензон изналазач локомотиве, Фултон изналазач пароброда, Едизон изналазач телефона, Фонографа итд. — све су то били већином самоуци. И Дарвин за себе вели, да све што је научио то је било самоучки. У доба највећег класичког образовања највећи песник до данас Шекспир све своје знање црпао је само из Овида, и то читајући га у преводу. А његов савременик, бесмртни Сервантес који је написао за све векове славно дело „Дон Кихот“ није учио никаквих школа, и био је самоук. Славни Физичар Фарадај у !3 години отишао је на књиговезачки занат, и није учио

никаквих виших школа. — Треба се вамо сетити . К.

Русоа чије је све образовање било у читању романа, историјских дела, а нарочито у Плутарховом животопису славних људи; и овај ђенијални самоук успео је да својим делима и оригиналним мислима стане у први

1) Види о том Галтоново предавање: о васпитању и карактеру научника.