Godišnjica Nikole Čupića

= У МАНЕ" ко Пе Ки И РАИ у а 4 И И И А УН | О ~ 5 |. 4 МАРИ си а у 47 з ~ и

254 Годишњица

чаности врше све до краја римскога царства не само у Азији _

већ и по Тракији.) Отуда се у оба случаја, и у Дубокој ин по северној Бугарској, тако много наглашује важност пир за исцељење болесника.

Поред неопходне екстатичне игре у дубочким русаљама |

1 “4 х 3

налазимо егзорцистичку формулу или' басму, а у калушара

просто гоњење духа из болесникова тела у тело ' калушара:

Иди калушару! Затим долазе оруђа потребна за чисто фи-

зичко гоњење : гвожђе, нарочито биље и неопходна света вода.

Из саме басме дубочке сазнајемо еуфемистичко име саме. бољке: бела, место црне, зла. Њу не гоне, већ је позивају да.

изиђе из падалице. У Дубокој краљеви носе јатагане, а у Бугарској калушари имају на опанцима гвоздене шиљке. У Драгачеву лечио је падавицу неки Пера“ Стефановић— Тука на необичан егзорцистички начин, И он се служио при томе извесно /атаганом, који је у бојевима неколике турске: главе одсекао, и таквим ножем, који је ковач у глуво доба сковао и још да је нов новцат и неупотребљен.2) Гвожђе као срество против нечистих духова и злурадих његових намера познато је по целом свету међ сујеверним људима. Њега Плиније наводи као срество против шкодљивих лекова и ноћних вилинских чаролија. [|Бутрћанопез. Н:зе. па. ХХХМ, 44]. У Индији се твожђе сматра као заштитник од сваког злог духа. Исто тако се демони толико боје овога метала, да је довољно поменути им само његово име [Тројановић, стр. 33: Камен, железо !]. Мађиска сила гвожђа позната је по целој Европи. Телор, испитивач примитивне културе, негде ову силну моћ овога метала тумачи тиме што су дуси и демони пореклом из каменог доба, те отуда гвожђе, као производ познијег датума, никако им не годи, и њега се толико плаше. Ножем ваља сећи хлеб, вели Плиније [Н:56. па. ХХУШ. 63], јер се тако разгоне зли дуси. У нас је обичај ножем закрстити хлеб пре но што се начне. Они кругови и крстови што их у Дубокој јатагани чине такође су хришћанством освештана срества

1) Трагови Атисовог култа као и култа Велике Мајке виде се како на старим саркофазима и другим вајарским предметима, тако и на старинским новцима што се налазе по пределу око Костоца — дакле у рушевинама Виминација. Испор. Пг. Н. Вулић. Антички ТО НЕНАНИ |

2) Тројановић, Г. ж. о. стр. 40 итд.

| | | |