Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije
REVIJA ŽIDOVSKE OMLADINE JUGOSLAVIJE
GOD. III ___mm FEBRUAR 1930 BROJ 5
PAVAO WERTHEIM: GOVOR O OMLADINSKOM POKRETU
Ovai ie govor održan na mitingu zagrebačke židovske omladie S decembra 1920 u dvorani »Makabiia«. Neki naši sumišlienici zamoliše da se tai govor štampa.
O omladinskom pokretu iiienpo ic i teško govoriti istodobno. Liiepo zato. ler pomisao ma omiladinski pokret budi u našoi duši asocijacije rniailiepšil časova što ih u životu čoviek doživieti može; teško zato, ier između toliko dragocienih osiećala koji su svi jednako liiečepi — svaki na svoj način — HI0-· ramo da biramo samo ponešto za dani čas. A između liiepoga teško ie birati nailiepše.
=
Što ie omladinski pokret? Omladinski pokret to ie pokret mladosti. A mladost? Priiatelii, ona niie vezana uz vriileme: mije uz prostor; oma ie povezana s dušom čovjeka. Mozaizam, prahrišćanstvo, budhizam doniieli su iednoć revoluciju religiie: helenizam ie usklađivao opreke dalekih kultura: francuska revolucilia borila se za demokratske principe čoviječie iednakopravnosti. I sve on goleme mase liudi koie su živiele za ideale tih pokreta i Žrtvovale svoie rođene živote za niihovo obistinienie biie su u najrazličitijim vremc-
nima i i najrazličitijim dijelovima svijeta prožete istom vatrom, prodahnute istim duhom: duhom mladosli, omladinstva. Ti stvaraoci bilahu nošeni vicrom da domose obnovi liudstvn, da pomlađuiu oac što se bilo okamenilo.
Kadgod proživliuiete dubokim osiećaniem liepotu života, kadgod osliećate srećom što se rodiste da budete na tom svijetu, Vi živite u duši svojoj to veličaino omladinstvo. Idete li o prolieću u zelemi prirodu veseli ı razdragani., divite li se monumentalnim tvorevinama umijetnosti, čitate li liiepe piesme ukratko: kadgod se radmie duša Vaša produktima duhovnogsa stvaramnia, Vi osiećate to omladinstvo, Viečna mladost: to ie liubav životu i stvaralaštvu.
Mi treba da živo težite za takvim doživliaiima kako biste Žživieli u sebi — a ne pored sebe. Treba da množite takve časove kad Vam duh obuhvata svietove, kad osiećafte težnin za bezuslovnošću. Jer iedino to ie pravi život. lIO)rugo ie životarenie. Stvaraoci istoriie — koji su petrificirano zbivanie prodr.mali, ukočenost oživieli sažzavši klice smrti — biiahu oni koji su viečno tako. osiećali. Mi nećemo smrt; zato treba da se bez sustaiania u svaki čas osviešćuiemo na borbu za uništavaniem ukočena Života. Istoriia čovieka nije ništa no
97