Hidraulički motori
101 3 +
под HM, a из горње запремине цилиндра уље би кроз канал истицало. Услед јаког надпритиска у доњој запремини, клип би се почео померати на гореи преко своје дршке D дејствовати на механизам регулисања у смислу затварања воде. Кад би се број обрта смањио поново до нормалног, онда би рукавац тахометра спао и преместио разводник у средњи (нормални) положај. Услед тога бе се и клип сервомотора задржати у положају, који одговара малом оптерећењу турбине. - / :
Цео процес регулисања при осетљивом тахометру дешава се тако брзо, да напр. при наглом растерећењу турбине процес мењања броја обрта износи само 2-==5 секунде. При растерећеној турбини добијамо обично број обрта за 2--8', већи, од нормално оптерећене турбине.
Пречник клипа сервомотора рачуна се полазећи од притиска компримованог уља и од силе К (сл. 71) у механизму за регулисање, имајући у виду и ступањ механичког ефекта сервомотора око 0,9—-0,95.
"Због тога што сервомотор троши за свој рад компримовано уље турбинска инсталација мора да буде снабдевена пумпом за компресију уља и акумулатором, где се уље држи под сталном притиском. Уље, које изађе из сервомотора не губи се, већ се поново компримује тако, да је губитак у уљу незнатан.
Снага, која се потроши на регулисање може се од прилике израчунати помоћу емпиричног обрасца од проф. Видац.
Di =0,1 ко. т
Ар = 100 до 125 — op DD e
1
где је [, пречник покретног кола у м, Н паду м.и В висина лопатица у м,
5 42. Регулисања помоћу шибера смештеног између непокретних и покретних лопатица.
За мање турбине, за које је непотребно фино регулисање, а које раде са мало променљивим оптерећењем употребљује се понекад регулисање помоћу шибера смештеног у међупростору
- непокретног и покретног кола. Шема оваквог регулисања
о а Ор аи аи нео