Istorija srpskih železnica : 1850-1918
401
пред, оправдати се донекле, пред цивилизованим светом за бруталност и разна зверства које су починили у моментално заузетом делу српске територије. Мобилишући тако рећи цео народ, тј. све што је било способно од мушког становништва, наоружавајући га разноврсним оружјем старог модела, употребљујући и старе Дебанжове топове, који су били избачени из наоружања, Србија је још првих дана иставила пред непријатеља војску слабо наоружану и опремљену али морално веома јаку, пуну одушевљења и вере у победу.
У таквим приликама примила је српска војска, а са њом и српске железнице, први напад аустро-угарске војске, а како су се операције развијале види се из следећега врло кратког описа догађаја који треба да су свима добро познати.
Барон Гизел предаде ултиматум српској влади. После одговора српске владе, он напусти Београд. Аустро-Угарска отпоче мобилизацију, а Немачка избаци своју војску на француску границу.
Српске железнице беху преплављене странцима, који напуштаху српску територију. Министар Војни издаде наређење Дирекцији српских железница, да скупи сво особоље, да прикупи сав возни материјал и да га не пушта да прелази ма коју границу“ Српске железнице, отпочеше_ своју акцију, превозећи понајпре извесан број пукова на границама, који су имали да послуже као једна врста прве одбранбене линије.
Аустрија огласи рат Србији 28 јула (по новом) и министар војни даде по други пут наређење Дирекцији српских железница да спреме све за извршење мобилизације.
Док су још превожене трупе на границама, ради евентуалних покрића, трговачки саобраћај на железницама вршен је у потпуном реду. Путници и роба превожени су редовно. Многи Срби који су били на летовању и ван граница, враћаху се у своја места становања Возови су се умножавали, јер редовни број њихов није био довољан за превоз толиког броја путника,
Још :0 јула отпочета је појединачна мобилизација, али званично наређење за општу мобилизацију издато је 25 јула. Возови, пуни пунцати, превозе војне обвезнике до мобилизационих места. Српски железничари поново преузимају своју тешку дужност и пуни пожртвовања, у непрекидној служби, извршују наређења Министарства Војног и његових делегата.
30 јула, наређена је концентрација српских трупа и би обустављен сваки трговачки саобраћај.
Историја српских железница 26