Istorija srpskih železnica : 1850-1918

413

Ка Младеновцу, Крагујевцу, Нишу а највише пругом: Сталаћ — Крушевац — Краљево — Чачак — Ужице, пролазили су пуни возови, натоварени разноврсним материјалом; муниција, др-. жавне архиве, намештај државни а поврх свега тога, народ, чиновништво рањеници и болесници све се то повлачило испред непријатеља, који је наступао са преко 700000 војника.

Вршећи ову очајну евакуацију, српске железнице нису престајале да превозе и борбене трупе са једног фронта на други, по заосталим деловима пруга, које још нису биле заузете од стране непријатеља.

Обруч непријатељски стезао се све више и више око мале Србије; српска војска борила се, отступајући у реду, стопу по стопу. Српски железничари вршили су евакуацију са дивовском снагом, и вагони и локомотиве, гомилале су се на прузи Скопље — Митровица, не могући ићи даље и кад је непријатељ већ био дошао близу тог краја, онда настаде несрећно уништавање материјала, вагона локомотива и свега што се ту нашло, да неби пало у руке непријатељу. На крајњем југу Србије код Битоља, српски железничари пребациваху материјал и вагоне на грчку територију, мислећи да их на тај начин спасу.

Заробљена Немачка лађа која је превезла српске железничаре са = Крфа у Солун 1916 године.

И када су Српски железничари, тужним срцем уништили и последњи вагон, када су разорили и последњи тунел, када су ева-

куисали и последњу станицу. прешли су границу своје напаћене земље и пошли преко — Албаније.