Iz nove srpske istorije

ИЧКОВ МИР 95

5. Слобода богослужења, слобода дизати цркве и школе.

6. Глава Србије признаје се за баш-кнеза, и биће наследан. Султан му даје из милости у наслед. ство села Рипањ код Авале, Обреж и Катун у јагодинском округу. Баш-кнез ће именовати за сваки округ по једнога кнеза, који ће имати уза се петнаест оружаних људи, а и више ако буде потребе, за скупљање данка и чување безбедности. Баш-кнез имаће уза се педесет оружаних људи, и има право да носи самур-калпак.

Кнезови ће скупљати данак и давати рачун баш-кнезу или лицима које ова! буде одредио да администрују народне послове. Овај ће новац бити предаван паши или човеку кога паша за то одреди.

7. Паша не сме слати по Србији комесаре (бумбашире), и његов се ауторитет простире само на тврђаве Само потврда смрти зависи од паше, Ако би паша имао да изда неку наредбу, он то може чинити само преко баш-кнеза.

8. Турци живе само по тврђавама. Кроз Србију могу пролазити само са пасошем баш-кнеза.

9, Да се паше често не мењају. Да се мењају на жалбу Срба.

10. Од горње суме данка Порта је олредила 80.000 гроша за издржавање пошта (мезулана); 120.000 гроша за издржавање паше, и према томе патла не сме ништа више тражити од народа. Срби се пак обавезују давата паши годишње 1000 кола дрва и толико сена. И ништа више.

Други докуменат у коме имамо сачуване Ичкове услове мира, то је, каошто рекосмо, писмо Стевана Живковића Михаилу Герману, од 14 јула 1818 године. Како се то писмо односи готово цело на Ичков Мир, и како је оно одговор на Германова питања, ми ћемо дати овде детаљан извод из њега:

Соби, нашавши се у великој опасности 1806 тодине од нагомилане турске војске на границама, пошљу Ичка у Цариград. Битка на Делиграду и