JUS standardizacija

STANDARDIZACIJA

63 Otpornost prema vlazi. Posle izlaganja šlema uslovima propisanim u tač. 7.23, šlem se odmah ispituje prema propisima tač. 7.21. Posle toga šlem mora da ispunjava uslove date u tač. 6.1. ; |

64 Otpornost prema toploti. Primenom lokalnog zagrevanja, površina tela šlema zagreje se na 48,9 + 209C i ispita prema tač. 7.21. Posle toga postupka šlem mora da ispuni zahteve tačke 6.1.

65 Proveravanje jačine veze sedišta i tela šlema. Telo šlema se osloni da stoji uspravno. O podbradak na šlemu gde su spojene trake, pažljivo se obesi teret od 70 kp i ostavi da stoji dva minuta. Sedište se ne sme izvući iz tela šlema niti se i jedan njegov deo sme istrgnuti.

7 Proveravanje kvaliteta 7.1 Broj uzoraka

7.11 Kvalitet se proverava na 2 uzorka od prvih 100 komada šlemova, a na po jednom uzorku od svakih daljih 100 komada šlemova koji se isporučuju ili naknadno proveravaju, ali najmanje na 3 uzorka (šlema). Uzorci se uzimaju nasumce.

7.12 Ako se ispitivanje vrši van mesta uzimanja uzoraka, uzeti uzorci se komisiski zapečate na način koji isključuje mogućnost zamene.

7.2 Ispitivanje 7.21 Ispitivanje udarne čvrstoće

Šlem se namesti na odgovarajući kalup za šešire u položaju kako se nosi. Na sredinu tako postavljenog šlema pusti se da slobodno padne čelična lopta težine 3,5 kp sa visine od 1,5 m. Posle ovog ispitivanja šlem ne sme biti oštećen, niti se na kalupu smeju videti tragovi dodira šlema sa kalupom. Dodir šlema sa kalupom utvrđuje se stavljanjem na kalup prvo belog, a zatim karbon-papira. U slučaju dodira karbonpapir ostavi trag na belom papiru.

7.22 Ispitivanje pritisne čvrstoće

U blizini ivica, zadnja i prednja strana šlema opterete se dvema paralelnim čeličnim pločama (napr. ploče mašine za ispitivanje pritisne čvrstoće) početnom težinom od 500 p do 1,5 kp, pa se zatim opterećenje poveća na 2,5 kp, 4,5 kp i 8 kp i zabeleži relativno kretanje ploča. Ovo se ispitivanje ponovi opterećujući bočne strane šlema.

7.23 Ispitivanje otpornosti prema vlazi Šlem, čija površina ne sme imati nikakvu zaštitnu prevlaku, namesti se tako da središte temena tela leži 75 mm ispod prskalice čiji mlaz treba da obuhvati celu gornju površinu šlema. Količina protoka vode treba da bude·oko 70 1 na sat. Šlem se prska neprekidno sedam časova i odmah posle toga ispituje prema tač. 7.21.

8 Označavanje

Proizvođač garantuje da kvalitet šlema odgovara propisima ovog standarda stavljajući sledeće podatke na svaki šlem: –

— JUS Z.B1.032,

— zaštitni znak proizvođača,

— vrsta i veličina,

— broj serije (partije) proizvoda, — godina proizvodnje

Ovi podaci moraju biti neizbrisivi.

9 Pakovanje, smeštanje i čuvanje

9.1 „Pakovanje mora biti takvo da ne dođe do oštećenja šlema. Način pakovanja prema sporazumu između proizvođača i kupca.

9.2 šlemovi se čuvaju na policama, u prostorijama sobne temperature i vlage.

Komentar:

- Predlog standarda za zaštitni šlem za vozače motornih vozila izrađen je na traženje Auto-moto saveza Jugoslavije. Kao obrazloženje potrebe donošenja ovog standarda navedeno je da ovaj Savez — obavezan da kao član međunarodnih organizacija FIA i FIM kontroliše primenu zaštitnih šlemova kod moto sportista prilikom takmičenja i javnih nastupa — smatra da bi se ovim standardom obezbedila proizvodnja šlemova koji pretstavljaju stvarnu zaštitu.

LO standarda izrađen je na bazi odredaba britanskog standarda B. S. 1869 :1952 — Crash elmets.