JUS standardizacija

DEVETO PLENARNO ZASEDANJE TEHNIČKOG KOMITETA ISO/TC 22 — „AUTOMOBILI“ SEKCIJA: MEHANIKA — KOČNICE

Deveto plenarno zas:•danje Tehničkog komiteta ISO/TC 22 — »Automobili« — Međunarodne organizacije za standardizaciju održano je u Tor nu od 27. juna do 5. jula 1961; predsedavao je prof. dr inž. FESSIA. Zasedanje je otvorio dr Carlo ROSSI, direktor Ente Nazionale Italiano di Unificazione (UNI). Na ovom zasedanju bilo je zastupljeno 13 zemalja- -članica ISO (broj delegata naveden u zagradi), i to: Belgija (6), Čehoslovačka (1), Francuska(8), Holandija (3), Italija (25), Jugoslavija (3), Nemačka Savezna Republika (7), Poljska (3), Sovjetski Savez (5), Španija (4), Švajcarska (4), Švedska (1), Ujedinjena Kraljevina (6), pored posmatrača Evropske Ekonomske Komisije (1), a ukupno 77 delegata.

TC 22 ima 19 članova P i 17 članova O, a sekretarijat drži Francuska nacionalna organizacija za standardizaciju (AFNOR). Komitet ima sledeće rdane grupe:

GT 1 — Termička vrednost svećica (sekretarijat Nemačka) :

GT 2 — Razvodnik paljenja (sekretarijat Nemačka);

GT 3 — Mehaničke veze

GT 4 — Pneumatičke veze

GT 5 — Električne veze

GT 6 — Terminologija kočenja (sekretarijat Nemačka);

GT 7 — Ispitivanje motora (sekretarijat Švajcarska);

GT 8 — Dimenzije vozila, nazivi ı definicije (sekretarijat Italija).

između motornih vozila i prikolica, odnosno poluprikolica, (sekretarijat Francuska);

U zajednici sa Međunarodnom organizacijom za osvetljenje obrazovana je 1952. briselska radna grupa koja proučava probleme osvetljenja ı signalizacije drumskih vozila.

Glavne teme i zaključci ovog zasedanja bili su sledeći: Mehaničke veze između motornog vozila i prikolice. Za prikolice ukupne težine iznad 4 tone usvojeno je unificirano vučno oko prema britanskom standardu SMMT No 53, čije su dimenzije: unutrašnji prečnik 76 mm, prečnik kružnog preseka 41 mm, sa tolerancijom — 1 mm za obe mere. Zatim su usvojene granične vrednosti ugla skretanja rude, okretanja oka, visine oka iznad tla i priključka rude na prikolicu.

Za prikolice su usvojene granične mere koje obezbeđuju zameniljivost poluprikolica.

Ispitivanje motora. Za osnovnu jedinicu snage usvojen je kilovat. Radovi GT 7 će se nastaviti, mada su dva važna člana, Ujedinjena Kraljevina ı SAD, zauzeli negativan stav.

Bočni otvori na menjačkoj kutiji kamiona i traktora za odvod snage (2 tipa, lakši i teži) usvojeni su prema odgovarajućem standardu SAE.

Dimen zij e vozila. Pozvane su sve zemlje-članice da do 31. X 61. dostave predloge o nazivima koji su usvojeni u njihovim zemljama.

Pneumatičke kočnice. Komitet je rešio da proučava samo kočnice sa zbijenim vazduhom. Radna grupa GT 4 predložila je da se proučavaju samo uređaji sa dva voda, jedan za direktno, a drugi za automatsko kočenje. Sovjetska delegacija je tražila da se uzmu u obzir i jednovodni uređaji, sa čime su se složili i Švajcarci, ali je većina, kojoj se pridružila i Švajcarska, usvojila rezoluciju 98, kojom se za međunarodne transporte potvrđuje upotreba dvovodnih sistema. Na predlog nemačke delegacije usvojene su spojničke glave »palm-type« bez čivije i bez ventila. Za efektivni radni pritisak uzeta je vrednost 6 kp/cm?

—0 ; SPOJA O O MR JO : JM S ı i 0,5 kp/cm?, a za najmanji priraštaj pritiska u vodu direktne kočnice koji izaziva stupanje u dejstvo

rele-ventila uzeto je 0,5 kp/cm?. Za najveći pritisak u vodu automatske kočnice pri normalnom radu ı za pritisak u rezervoaru prikolice uzeta je vrednost 8 kp/cm?. Vozač treba da bude upozoren optičkim ili akustičkim signalom čim pritisak u vodu automatske kočnice opadne na 4,5 kp/cm?. Najzad, automatska kočnica treba da stupi u dejstvo posle dovoljno dugog signala ili u slučaju prekida vučne veze.

Rezolucijom 105 obrazovana je specijalna radna grupa GT 9, koja će pručavati odnos između varJjacije pritiska (direktna kočnica) ı usporenja, ı naći najpogodniju relaciju između priraštaja pritiska u vodu direktne kočnice ı odgovarajućeg priraštaja usporenja.

Terminologija kočenja. Zemlje-članice se pozivaju da dostave termine o kočenju u prevodu na sopstveni jezik.