JUS standardizacija

XII PLENARNO ZASEDANJE TEHNIČKOG KOMITETA ISO/TC 22 — AUTOMOBILI

Od 19. do 24. juna 1967. održano je u Moskvi XII plenarno zasedanje Tehničkog komiteta ISO/TC 22. — Automobili.

Sekretarijat komiteta drži francuska organizacija za standardizaciju AFNOR, sa sedištem u Parizu.

Na zasedanju su učestvovali predstavnici Belgije, Bugarske, Čehoslovačke, Francuske, Italije, Japana, Jugoslavije, Mađarske, Nemačke, Poljske, Rumunije, Sovjetskcg Saveza, Sjedinjenih Američkih Država, Španije, Švajcarske, Švedske i Velike Britanije, zatim posmatrači međunarcdnih organizacija: Fćdćration internationale de Pautomobile, Union internationale des transports routiers ı Division des transports CEE — ONU.

Zasedanje je otvorio N. I. Strokin, vice-ministar sovjetskog Ministarstva automobilske industrije, koji je naglasio veliko interesovanje Sovjetskog Saveza za standardizaciju uopšte, a naročito u oblasti automobila. Predsednik zasedanja bio je M. Martin, direktor Sindikalne komore proizvođača automobila Francuske. Radna grupa 12 — Brizgaljke i nosači brizgaljki je izvestila da je proučavala tri tipa brizgaljki sa obodom prečnika 17 mm i tri tipa nosača brizgaljki i to za učvišćivanje navojsm M 27 X2 i za učvišćivanje obodima prečnika vretena 25 i 21,5 mm, ali da nacrt predloga preporuke još nije dovršen. Program rada je proširen i na standardizaciju dužina vretena nosača brizgaljki i način označavanja brizgaljki i nosača brizgaljki.

Uz manje izmene i dopune usvojen je nacrt No 409 kao predlog preporuke o uređaju za učvršća– vanje sigurnosnih pojaseva za kostur karoserije, sa metodama proveravanja kvaliteta takvog uređaja.

Rešeno je da se nacrt No 410 za određivanje korisne snage na izlaznom vratilu automobilskih motora dopuni prema primedbama zemalja članica.

Po pitanju metode merenja dima u izduvnim gasovima dizelmotora rešeno je da se sačeka rezultat rada grupe eksperata CEE — ONU.

Radnoj grupi za svećice stavljeno je u zadatak da prouči svećice sa koničnim sedištem, spoljni oblik navrtke za učvršćivanje provodnika visokog napona i priključke visckcg narcna za bcbinu i razvcdnik paljenja.

Većina delegacija je potvrdila želju da se prouči pitanje revizije PIOpOTHEE ISO/R512 iz 1966. g. Zvučni signali za motorna vozila. Akustički i tehnički prcpisi.

Usvojena su dva nacrta, No 404 i 406, kao predlozi preporuka ISO za električne veze sa 7 kontakta i to prvi za kamionske prikolice u međunarodnom saobraćaju (24 V), a drugi za lake prikolice kamicneta ı putničkih automobila (6 ili 12 V).

Nacrt predloga za težine vozila odložen je radi stavljanja primedbi na komentare dobivene od francuske i nemačke standardizacije.

Usvojeno je da radna grupa za pneumatičke veze pripremi predlog preporuke na bazi rezolucije iz Turina iz 1961. g. br. 97 do 106 i 108, a da ponovo prouči rezoluciju br. 107.

Radnoj grupi 5 stavljeno je u dužnost da prouči pitanje pcr:.cćnog električnog priključka za osvetljenje prikolice, agregat hladnjače, električnu komandu pneumatičkih kcčnica i t. sl.

Sa osam glasova (Francuska, Italija, Nemačka, Rumunija, Španija, Švajcarska, Švedska i Velika Britanija, uz apstiniranje ostalih) rešeno je da se dokument No 397 uz izmene prema rezoluciji 192 — izmene kota — transformiše u predlog preporuke ISO za mehaničke veze (vučne uređaje) između kamiona i prikolice ukupne težine preko 3,5 t, sa vučnim okom cilindričnog provrta gz 50 H11 dužine 45 +0,5 mm. Ovakav vučni uređaj potpuno odstupa od JUS M.N2.225 koji je baziran na GOST 2349-54 (sada u reviziji). Sovjetski Savez je takođe apstinirao prilikom glasanja po ovom pitanju.