JUS standardizacija
STANDARDIZACIJA 107
a_i aaa BN A ANEA ___CC RO O O IC O OU O CC O O O O _____- OJ TL OV O. M IT A
Pre četiri godine, na jednom zasedanju u Parizu, tehnički eksperti su se složili da preporuče prosečnu visinu branika od 405 mm. Međutim, pre nego što je ISO to stavio na glasanje kao predlog međunarodne preporuke, američki proizvođači su se opredelili za 450 mm, što su uskoro usvojili i oni evropski proizvođači koji dosta izvoze na tržište Sjedinjenih Američkih Država.
U stvari, standardizacija branika i nije tako prosta stvar kao što izgleda. Visina branika nekog automobila u pokretu zavisi od raznih činilaca kao što su broj putnika, raspored tereta i dejstvo kočenja.
Farovi predstavljaju drugi jedan dobar primer o koristima standardizacije i o ceni koja se mora platiti što farovi nisu standardizovani.
Uskoro po završetku rata, Amerikanci su lansirali nov tip lampe »sealed beam« koja, protivno evropskoj praksi, ne pokazuje jasnu granicu osvetljene zone pri oborenom svetlu. Osim toga, pošto je svetlosni snop asimetričan, ove lampe Jače osvetljavaju desnu stranu puta. Ovaj novi sistem bio je zabranjen u Evropi.
Docnija uporedna ispitivanja su dokazala nesumnjivu superiornost američke lampe. Ona je ipak imala izvesne nedostatke: teže Je bilo podesiti farove i izbeći izvestan stepen zaslepljavanja.
Posle toga su Amerikanci savladali problem zaslepljavanja, a Evropa je rešila da usvoji princip asimetričnog svetlosnog snopa. Danas bi bila dovoljna jedna mala doza dobre volje da se postigne međunarodni sporazum, sa svim očiglednim preimućstvima za proizvođače i korisnike motornih vozila.
Postoji i pitanje oblika fara. U SAD se proizvode samo dve veličine standardnih lampi za sve vrste vozila, počev od skromnog džipa pa do luksuznog kadilaka. Ove lampe daju jednoobrazno osvetljenje visokog. kvaliteta; pošto se proizvode u milionima komada one su, osim toga, veoma jeftine i mogu se lako zameniti za nekoliko minuta u bilo kojoj servisnoj rađionici.
Uporedite to stanje sa onim u Evropi, gde skoro svaka marka automobila ima farove sopstvenog tipa. Ima ih okruglih, ovalnih, kvadratnih, pravougaonih i drugih neobičnih oblika, diktiranih kapricima mode. Ne samo što su ove lampe lošije od američkih u pogledu performansi, već su i mnogo skuplje i teže se zamenjuju. Veoma često je vozač prinuđen đa vozi sa neispravnim farom samo zato što ga u inostranstvu ne može zameniti. Time se pojavljuje očigledan problem bezbednosti.
Boja je takođe element koji se ne može zanemariti. Žmigalice svetle obično belom, narandžastom ili crvenom svetlošću= dok je Francuska jedina zemlja na svetu u kojoj se veruje da žuti farovi manje zaslepljuju od belih. Mnoga nezavisna ispitivanja su pokazala da svim preimućstvima žutih farova stoje nasuprot druge nezgode.
I pored oyog niza teškoća, ne treba gubiti iz vida značajne uspehe postignute u međunarodnoj standardizaciji raznih sastavnih delova vozila. Ovde se mogu navesti spojke za električne kablove, topljivi osigurači, sijalice i svećice; ali, kao uvek u standardizaciji, to se smatra kao gotova činjenica.
Standardizaciju nije lako postići. Prirodno je da svaka zemlja nastoji da se njeni standardi usvoje kao međunarodne preporuke, ali iz dana u dan raste spremnost za sporazumevanje u oblasti međunarodne standardizacije.
Nekad tako poznati refren: »Mi smo tako uvek radili i nama to odgovara« sve ređe se čuje. Uvek postoji mogućnost da drugi imaju i bolje rešenje od našeg.
.- Na nedavnom plenarnom zasedanju ISO/TC 22 u Sevilji (Španija) odlučeno je da se radovi radikalno reorganizuju. Najveća je promena osnivanje 19 novih potkomiteta, od kojih su 11 namenjeni problemima bezbednosti vozila kao: sposobnost apsorpcije udara, prevrtanje, sigurnosno staklo, raspored komandi, vidljivost za vozača, zaštita od požara, držanje puta.
Ova reorganizacija treba takođe da pojača rad ovog tehničkog komiteta da ide u korak, a po mogućstvu i ispred razvoja. i potreba ove oblasti koja podleže brzim promenama.
1. Ovaj tip branika i odbojnika na jednom modelu iz 1959 g. 2. Osam godina docnije, odbojnici su se smanjili, a time je odgovara predlogu preporuke ISO. ~ smanjena i njihova korisnost.