JUS standardizacija

| STANDARDIZACIJA

Nema sumnje da su mnogi udesi prouzrokovani time što se vozač prevario pritiskujući na pogrešno dugme ili povlačeći pogrešnu polugu na vozilu koje mu nije dobro poznato. Ovi pokreti u stvari postaju automatski stalnom upotrebom vlastitog vozila. Na nekim kolima, na primer, treba pritisnuti na dugme smešteno sa desne strane upravljača da se »obori svetlo«. Na drugim modelima automobila treba okrenuti sklopku levo od upravljača, dok se na nekim drugim kolima isti rezultat postiže pritiskom levom nogom na sklopku.

Potkomitet 13 tehničkog komiteta ISO/TC 22, nadležan za standardizaciju rasporeda komandi automobila, sada proučava ovaj složeni problem. U stvari, većina proizvođača je uverena da je raspored komandi na njihovim kolima

najbolji. Mnogi milioni dolara su investirani u postojeći raspored, pa je očigledno da bi svako eventualno rešenje ovog problema bilo primenjeno tek u budđućnosti.

Između mnogih pitanja koja razmatraju eksperti ISO navodimo proučavanje pristupačnosti ručnih i nožnih komandi da bi se dobili osnovni podaci o uslovima koji će obezbediti da vozači vezani sigurnosnim pojasom mogu doseći komande i rukovati njima. Takođe će biti potrebno da se postigne sporazum o relativnoj važnosti raznih komandi da bi se odlučilo o adekvatnom njihovom rasporedu u unutrašnjosti vozila.

(Service d'Information ISO, 1. mart 1972