JUS standardizacija
344
informacije ISO
U ovoj rubrici objavljuju se stručne i druge informacije iz informativnog biltena Međunarodne organizacije za standardizaciju ISO).
mašine za zemljane radove i propisi o bezbednosti
Tri nedavno objavljena međunarodna standarda ISO imaju za cilj da doprinesu bezbednosti vozača mašina za zemljane radove.
Jedan od njih (ISO 3449) propisuje laboratorijska ispitivanja i merila za ocenu konstrukcionih rešenja, namenjenih zaštiti vozača od odrona stena ili drveća. Standard ISO 3471 ima za cilj smanjenje rizika kome se izlaže vozač da u slučaju prevrtanja vozila bude prignječen.
Na primer, ISO 3449 zahteva određenu zaštitu koja može da odoli udarima »standardizovanog uređaja za ispitivanjeć od čelika, puštenog da padne sa visine od 5,1 m, tako da se dobije energija od 11.600 J.
Isto tako vertikalna opterećenja prema standardu ISO 3471 obezbeđuju zaštitnu konstrukciju koja je u stanju da podnese vozilo u položaju kad je prevrnuto i bez velikih deformacija. Treći međunarodni standard (ISO 3450) utvrđuje merila za minimalne tehničke uslove koje treba da ispuni sistem kočenja, sistem za zaustavljanje u slučaju opasnosti, kao i Sistem za aktiviranje kočnice za stacioniranje ovih mašina van puta.
Prilikom utvrđivanja mera za vozačko mesto i otvore, mora se računati sa rastom vozača iznad prosečnog. Prema iskustvu dovoljno je računati sa rastom koji ima 95% ljudi. Međutim, fizičke mere vozača su predmet četvrtog nedavno objavljenog standarda (ISO 3411) koji je izradio ISO/TC 127, tehnički komitet međunarodnih eksperata za standarde iz oblasti mašina za zemljane radove.
Samo 5% odraslih muškaraca nižeg je rasta od najmanjeg prema ovom standardu, a 5% je iznad najvišeg. Dakle, samo osobe van prosečnog rasta (obe krajnosti) ne ulaze u okvir ovih standarda.
Odnosi mera za vozača u sedećem položaju (izvod iz ISO 3411)