JUS standardizacija
74
informacije ISO
U ovoi rubrici objavljuju se stručne i druge informacije iz informativnog biltena Međunarodne organizacije za | standardizaciju (ISO).
standardizovanje metoda za ispitivanje sudara na drumovima
Ispitivanja sudara drumskih vozila vrlo su skupa a korist od sticanja što većeg iskustva u tom pogledu zaista je očigledna. Ovo često pretpostavlja razmenu podataka sa drugim laboratorijama koje se bave istraživanjima u oblasti drumskog saobraćaja. Međutim, međusobno upoređivanje dobijenih rezultata moguće je jedino onda kad se ispitivanja obavljaju pri istim uslovima.
Dakle, ISO je nedavno objavio međunarodni standard 3 560 koji propisuje jedinstvene metode za ispitivanje frontalnog sudara sa nepokretnom preprekom, čime se omogućuje neposredno upoređivanje rezultata raznih laboratorija. Prepreka koju propisuje standard sastoji se iz bloka od armiranog betona širine najmanje 3 m, visine 1,5m i debljine 600 mm. Površina udara prepreke treba da bude ravna i vertikalna, i prekrivena šper-pločom debljine 20 mm. Između prepreke i šper-ploče treba da se postavi metalna konstrukcija ili metalna ploča debljine najmanje 25 mm.
Efektivna masa prepreke treba da bude najmanje 70 tona.
ISO 3 560 propisuje takođe i zahteve koji se odnose na mesto ispitivanja, kretanje, upravljanje i stanje vozila.
Standard ISO 3437, koji je istovremeno objavljen, daje metodu za određivanje isticanja goriva prilikom sudara. Procena opasnosti od požara zasniva se na pretpostavci da je, pri određenim uslovima sudara, mogućnost požara mala ako nema isticanja goriva iz sistema za napajanje motora, ili ako je to isticanje malo.
U toku izrade su standardi koji obrađuju postupak ispitivanja poklopaca, udar u zadnji deo vozila i bok, kao i brzinu udara i instrumente koji se koriste za ta ispitivanja. Drugi ISO projekti u ovoj oblasti, koji su toku izrade, odnose se na sigurnosna stakla za vozila i ponašanje materijala upotrebljenih u unutrašnjosti vozila, na visokim temperaturama.
ISO News service, oktobar 1975
prvi korak u pravcu standardizovanja traga točkova traktora
Svi dosadašnji pokušaji da se napravi međunarodni standard o tragu točkova traktora i poljoprivrednih mašina propali su zbog toga što u svetu postoji čitavi niz različitih vrednosti za tu meru. Tehnički komitet ISO/TC 23, sastavljen od međunarodnih stručnjaka u ovoj oblasti, zaključio je da zbog različitih razmaka između brazda, zavisno od različitih metoda koje se primenjuju pri obradi zemlje, standardizovanje ove mere je isključeno u skoroj budućnosti.
Međutim, industrija poljoprivrednih alata i industrija traktora u zemljama u kojima traktori u znatnoj meri preuzimaju deo drumskog saobraćaja, nameravaju da preporuče širine traga koje su najčešće u tim zemljama. Stoga je ISO odlučio
da objavi kao prvu meru Tehnički izveštaj 4 004. U njemu se preporučuje širina traga od 1 500 mm kao osnovna, a 1800 mm za specijalne traktore i mašine. Odnos između traga točkova i razmaka između brazda biće naknadno obrađen.
Komitet ISO/TC 23 objavio je do sada pet standarda koji se odnose na priključak na pogonskoj osovini i zaprežnu polugu na poljoprivrednom traktoru, noževe na kosačici, vešanje oruđa poljoprivrednih traktora točkaša (u tri tačke), ispitivanje poljoprivrednih traktora, korisnu širinu radnog stola (hedera) i broj sekcija noževa kod kombajna.
JISO News service, decembar 1975