JUS standardizacija

Neophodnost obaveznog atestiranja ovih proizvođa i nije potrebno obrazlagati.

Treba samo naglasiti da je reč o proizvodima koji se koriste u izuzetno opasnim sređinama, zbog čega za njih treba

propisati obavezno atestiranje iz raz-

loga zaštite života i zdravlja ljuđi.

Osnovna regulativa za ovu oblast uglavnom postoji, a za pojeđine proizvode je

i do sađa postojala obaveza atestiranja.

oblast građevinarstva

Tokom ove gođine planirano je da budu uradjeni propisi o obaveznom atestiranju cementa, kreča, pojedinih prefabrikovanih betonskih elemenata i ćelijastih betona. Ovim prednacrtom plana obuhvaćene su sleđeće četiri grupe proizvoda: -– Čelici za armirani beton (preneto iz plana za 1978. god.)

- Betonski prefabrikati

-– Gradjevinska stolarija

– Glineni proizvođi u gradjevinarstvu (crep i opeka)

Pored zaštite života i zdravlja (opasnost od mehaničkih povređa), razlozi za propisivanje obaveze atestiranja ovih proizvoda su i obezbedjenje kvaliteta ovih materijala i proizvođa u odnosu

na njihove funkcionalne karakteristike.

Osnova za rad na propisima iz ove oblasti biće ođgovarajući standardi.

oblast drvne industrije

U ovoj oblasti obuhvaćene su samo ploče vlaknatice, što znači nastavak započetog posla na atestiranju sirovina za drvnu industriju jer će tokom ove godine biti donet propis o obaveznom atestiranju ploča iverica.

Osnova za rad na ovom poslu ne postoji pa će prethodno, u ovom periodu biti doneti standardi a potom i odgovarajući propisi O obaveznom atestiranju.

ostali proizvodi

U ovu grupu svrstani su sledeći proizvodi: - Lična zaštitna sredstva – Vatrogasna oprema

Razlozi za propisivanje obaveza atestiranja ovih proizvoda su zaštita života i zdravlja i zaštita vrednih materijalnih dobara.

Ova materija je regulisana stanđardima i oni će poslužiti kao osnova za

rad na izradi propisa o obaveznom atestiranju. zaključno razmatranje

Kratka analiza prednacrta plana pokazuje da je dat prioritet proizvodima koji mogu da ugroze život i zdravlje ljudi

i proizvodima kod kojih postoji opasnost da pri njihovoj upotrebi dodje do uništenja vrednih materijalnih dobara, što su i osnovni kriterijumi za propisivanje obaveze atestiranja.

Date grupe proizvoda pokazuju đa će biti daleko veći broj propisa o obaveznom atestiranju i da je ovako postavljen plan veoma obiman. Zato i pitanje njegove realizacije ne bi trebalo vremenski ograničavati, već za svaku gođinu planom utvrđiti proizvode za koje će se raditi propisi.

Ovo razmišljanje ima opravdanja s obzirom na činjenicu da za veći broj proizvođa iz ovog plana još nema osnovne regulative na kojoj treba da se zasnivaju propisi o atestiranju. .

Kada se definitivno utvrđi predlog sređdnjoročnog plana rađa na izrađi propisa o obaveznom atestiranju, Savezni zavod za stanđardizaciju će sve svoje ostale planove uskladiti sa njim i dati prioritet poslovima koji će ubrzati njegovu realizaciju.

Dosadašnja iskustva na izrađi propisa o obaveznom atestiranju nam govore,

da pri izrađi svakog propisa poređ obrazloženja mora đa postoji tehno-ekonomska analiza o očekivanim efektima sprovodjenja propisa, odnosno predvidjanje pozitivnih i negativnih posleđica njegovog đonošenja. S obzirom da svaki propis o atestiranju prouzrokuje dopunski trošak za proizvodjača, a može đa poveća i prođajnu cenu proizvođa, jasno je đa ova analiza ima svoje puno opravđanje i za proizvodjača kao i za potrošača.

251