JUS standardizacija
Neophodnost obaveznog atestiranja ovih proizvođa i nije potrebno obrazlagati.
Treba samo naglasiti da je reč o proizvodima koji se koriste u izuzetno opasnim sređinama, zbog čega za njih treba
propisati obavezno atestiranje iz raz-
loga zaštite života i zdravlja ljuđi.
Osnovna regulativa za ovu oblast uglavnom postoji, a za pojeđine proizvode je
i do sađa postojala obaveza atestiranja.
oblast građevinarstva
Tokom ove gođine planirano je da budu uradjeni propisi o obaveznom atestiranju cementa, kreča, pojedinih prefabrikovanih betonskih elemenata i ćelijastih betona. Ovim prednacrtom plana obuhvaćene su sleđeće četiri grupe proizvoda: -– Čelici za armirani beton (preneto iz plana za 1978. god.)
- Betonski prefabrikati
-– Gradjevinska stolarija
– Glineni proizvođi u gradjevinarstvu (crep i opeka)
Pored zaštite života i zdravlja (opasnost od mehaničkih povređa), razlozi za propisivanje obaveze atestiranja ovih proizvoda su i obezbedjenje kvaliteta ovih materijala i proizvođa u odnosu
na njihove funkcionalne karakteristike.
Osnova za rad na propisima iz ove oblasti biće ođgovarajući standardi.
oblast drvne industrije
U ovoj oblasti obuhvaćene su samo ploče vlaknatice, što znači nastavak započetog posla na atestiranju sirovina za drvnu industriju jer će tokom ove godine biti donet propis o obaveznom atestiranju ploča iverica.
Osnova za rad na ovom poslu ne postoji pa će prethodno, u ovom periodu biti doneti standardi a potom i odgovarajući propisi O obaveznom atestiranju.
ostali proizvodi
U ovu grupu svrstani su sledeći proizvodi: - Lična zaštitna sredstva – Vatrogasna oprema
Razlozi za propisivanje obaveza atestiranja ovih proizvoda su zaštita života i zdravlja i zaštita vrednih materijalnih dobara.
Ova materija je regulisana stanđardima i oni će poslužiti kao osnova za
rad na izradi propisa o obaveznom atestiranju. zaključno razmatranje
Kratka analiza prednacrta plana pokazuje da je dat prioritet proizvodima koji mogu da ugroze život i zdravlje ljudi
i proizvodima kod kojih postoji opasnost da pri njihovoj upotrebi dodje do uništenja vrednih materijalnih dobara, što su i osnovni kriterijumi za propisivanje obaveze atestiranja.
Date grupe proizvoda pokazuju đa će biti daleko veći broj propisa o obaveznom atestiranju i da je ovako postavljen plan veoma obiman. Zato i pitanje njegove realizacije ne bi trebalo vremenski ograničavati, već za svaku gođinu planom utvrđiti proizvode za koje će se raditi propisi.
Ovo razmišljanje ima opravdanja s obzirom na činjenicu da za veći broj proizvođa iz ovog plana još nema osnovne regulative na kojoj treba da se zasnivaju propisi o atestiranju. .
Kada se definitivno utvrđi predlog sređdnjoročnog plana rađa na izrađi propisa o obaveznom atestiranju, Savezni zavod za stanđardizaciju će sve svoje ostale planove uskladiti sa njim i dati prioritet poslovima koji će ubrzati njegovu realizaciju.
Dosadašnja iskustva na izrađi propisa o obaveznom atestiranju nam govore,
da pri izrađi svakog propisa poređ obrazloženja mora đa postoji tehno-ekonomska analiza o očekivanim efektima sprovodjenja propisa, odnosno predvidjanje pozitivnih i negativnih posleđica njegovog đonošenja. S obzirom da svaki propis o atestiranju prouzrokuje dopunski trošak za proizvodjača, a može đa poveća i prođajnu cenu proizvođa, jasno je đa ova analiza ima svoje puno opravđanje i za proizvodjača kao i za potrošača.
251