JUS standardizacija

primena člana 8. zakona o standardizaciji

Milan Bucalo, dipl. prav.

rdredbe člana 8. Zakona O standardizaciji, spadaju, bez sumnje, u najvažnije odredbe toga Zakona. Ovo zvog toga što je ovim članom propisana obaveza organizacijama udruženog rađa da se striktno pridržavaju propisa donesenih na osnovu Ovog Zakona, 31 EG , kako u fazi proizvodnje proizvoda, odnosno pri vršenju usluga i radova, tako i pre nego što gotov proizvod stave u promet.

“Značaj primene određbi člana 8. pomenutog Zakona mora se posmatrati u svetlosti ci= ljeva rađi kojih se i donose standardi, tehnički normativi, norme kvaliteta proizvoda i usluga i drugih propisa predvidjenih Zakonom o stanđarđizaciji, koji su utvrdjeni u članu 1l1. tog Zakona. Otuda su i shvatljive mere koje Zakon o stanđardizaciji propi' suje u vezi sa primenom člana 8. Zakona, i EO

1) u stavu 5. člana B. Zakona o standardizaciji propisuje se da - ukoliko se odre=djeni proizvod ne može ispitati u Jugoslaviji zbog toga što organizacije udruženog rađa koje vrše ispitivanje u pogledu saobraznosti propisanim svojstvima i karakteristikama, ne raspolažu odgovarajućom Opremom - tada se ispitivanje mora vršiti u inostranstvu u organizaciji koja obavlja odgovarajuću delatnost i to kod one strane organizacije koju ođredđi Savezni zavod za stanđardizaciju i pođ uslovom da se to ispitivanje izvrši u skladu sa jugoslovenskim propisima. Dakle, čak i u slučaju da se moraju povećati troškovi, ispitivanje se mora obaviti i proizvod mora odgovarati Dropisima donesenim na osnovu Zakona O standardizaciji. 2) za nepoštovanje ođređaba člana 8. pro-

pisana je vrlo oštra novčana kazna za Or-

ganizaciju udruženog rada i odgOVOrno li:—

ce u njoj (vidi član 92. stav 1. tačka 1.

i član 93. stav 1l. tačka 1. Zakona o standardizaciji). U primeni odđređaba člana 8. od strane OTFTganizacija udruženog rada, uglavnom dO nesporazuma dolazi na sleđećim relacijama:

– što se postavljaju pitanja postupanja po naveđenom članu i u slučajevima kada za odredjeni proizvod, odnosno usluge i rađove, nije donesen propis na osnovu ZŽakona o stanđarđizaciji, mada je odgova-– rajuća odđređba člana B. dovoljno jasna i mada je, takodje, jasno da se kontrola i ispitivanje saobraznosti propisanim SVOJstvima i karakteristikama, ne može sprovesti - ako propisa nema

– što se pojam "registrovane" organizacije idđentifikuje sa pojmom "ovlašćene" organizacije. U praktičnoj primeni određaba člana 8. ima i drugih nesporazuma, a Ovđe ćemO se OSVInuti na sleđeće pitanje: da li organizacija uđruženog rađa, koja kod nadležnog suda nije registrovana za delatnost kontrole kvaliteta odđređjenog proizvođa, može vršiti kontrolu i ispitivanje svog proizvoda u smislu ođređaba pomenutog člana?

Fonkretan slučaj je sledeći:

U okviru jedne rađne organizacije, pored ostalih, postojala je i osnovna organizacija udruženog rada, koja je bila registrovana za kontrolu kvaliteta odredjenih proizvoda, te je ta osnovna organizacija obavljala tu kontrolu i za rađnu organizaciju

u čijem Je bila sastavu, a isto tako i za druge organizacije udruženog rađa.

Medjutim, naknadno je došlo do reorganizacije u naveđenoj radnoj organizaciji. Dotađašnja osnovna organizacija udruženog rađa, koja je bila registrovana za kontrolu kvaliteta, prestala je da postoji, a time ni radna organizacija nije u svojoj đelatnosti imala kontrolu kvaliteta proizvoda, pa - razume se — za takvu delatnost nije mogla ni biti registrovana kođ nađležnog suda. No, i u tako nastaloj situaciji, pomenuta radna organizacija Je nastavila da vrši kontrolu svojih proizvoda, polazeći

od odredbe stava 4. člana 8. Zakona o standardizaciji. 263