Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

176 ЈОВ. ХАПИ-ВАСИЉЕВИЋ

Турци с породицама не рачунајући овамо живљење харема на теферичу по месец дана.

По турским називима неких хришћанских села, неможе се закључивати о турском становништву у њима и с тога што има случајева да се појединим српским селима и данашњи дан дају турски називи. Село Шовосељане Турци су увек звали, и сада га зову, Јени-ћој ; село Враготурце, у којем станују „од памти век“ само Срби, власти су турске тек 1382 године прозвале Орстаније; и тако се пише и говори само званично, а народ га, и хришћани и мухамеданци, и даље зове Враготурце. Као што ћемо видети (ТУ одељ.) Срби, кад не смеју пред властима да кажу Враготурце зову га Орманије пи доводе му име од некадањега сеоског суђења због планине, а. оно је прозвато Орсаније. |

Мало пре споменути турски називи она три села (Скачковца, Пројевца и Шупљег Камена) познати су сада само добро писменим Турцима; становништво о томе ни појма нема.

Турски елеменат у опште, рачунајући ту и град Куманово, неопада него расте. До последњих Српскотурских ратова Турака је у граду било до 3000 а сада их има више од 7000. Турско становништво опада једино у селима Клечовцу и Горњем Којнару и то стоји у вези са опадањем самих тих села. Село Клечовце је до пре 50 година било једно од највећих села у овој области а сада има 110 домова.

Видели емо да се у Куманово само из Србије доселило око 80 турских породица. Турски елеменат прирашћује нешто и турцизирањем Арнаута.

У турском елементу, нарочито у граду Куманову, има и српске и арнаутеке крви. И једни и други, ма да они први много мање, примали су веру мухамеданску и турчили се. Као и у другим крајевима, помухамедањивање Орба у прошлим вековима вршено је у већој мери а временом постаје све мање. И овде су помухамедањени Орби фанатичнији и несноснији од