Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

458 JOB. ХАЏИ-ВАСИЉЕВИЋ

није живописана. Изнутра над вратима која воде у праву пркву било је старога записа на малтеру, јамачно о томе кад је црква зидана и живописана али је на велику штету упропашћен, ако не при оправљању цркве а оно су га уништили бугарски агенти: овај се запис већ не може прочитати.

У самој цркви падају у очи четири четвртаста стуба који су окречени и живописани. И ова је црква и по овом факту имала кубета па су она порушена у времену њезина порабаћења и нису оправљена кад је црква оправљана.

Црква је сва живописна и то потпуно онаким живописом као што је онај у старо-нагоричкој цркви и тај нас факат склања да пстакнемо евоје уверење да је и ову цркву зидао краљ Стеван Милутин. И у овој су цркви писмена словенска а речи грчке: (олгтос Стефанос). Међутим има и чисто словенских натписа око неких светитеља. Тако чита се: е(кејтн Петр с(кејтн Сале, с(вејтн Нендоф, и други,

Одликују се живописи светитеља на јужном зиду у цркви — саме војводе и стратези као: ·Стратилат, Тирон и др. а лево од врата, илући из припрате у праву цркву, живописани су Цар Константин “ Шарица Јелена. А она места где ву по другим црквама живописани домаћи светитељи замрчкани су пили одлепљени натписи.

Иконостаса старога нема.

Као у цркви Св. Прохара Пчињеког, и у овој има амвон начињен од тробојних плоча. Има и старих свећњака и других црквених утвари.

У олтару живописани су светитељи истим оним редом као и у сетаро-нагоричкој цркви почев од Ов. Григорија па све редом до олтос Токлестона. И у олтару је живопис доста исквареп и уништен.

У овој цркви има много записа разних путника и походника. Штета је само што се преко многих записа поново записивало буди шта — те су старији записи искварени и не могу се сви прочитати. Између осталога види се да су и ову цркву посећивали многи дубровачки трговци и властеле које је

|

Јаре