Makedonija

6УГАРСКА ПРОПАГАНДА

111

смо, говорећи о улози Српске Патријаршије, видели од коликог je значаја била самостална црква y Турској. Бугари су успели да под власт своје самосталне цркве ставе и Македонију, и од тога су извукли сву корист, која ce, до крајњих граница, може извући. Све до друге половине XVIII века, Македонија je, y црквеном погледу, потпадала једним, много ве ћим делом, под власт Српске Патријаршије, a другим, много мањим, делом, под власт Охридске Архиепископије. 1766 године, укинули су Турци Српску Патријаршију, a 1767, Охридску Архиепископију. Сва власт и сва права ових двеју самосталних цркава беху тада пренесени на Грчку Патријаршију y Цариграду. На тај начин, поред пространих територија, које су дотле биле под грчком Патријаршијом, под њу дођоше и све земље Турскога Царства, y којима ce Служба Божја вршила на словенском језику. Грчка je Патријаршија првенствено грчка црква. Она никад није в,олела Словене Балканског Полуострва. Док су Јужни Словени имали y средњем веку својих држава, њихове су јој аутокефалне цркве биле такмаци. За време турске владавине, самостална српска црква била je чувар српскога народа и његове културе, исто толико од утицаја грчке цркве, колико иод Турака. Видећи ce, сад, на висини прве и једине православне цркве y Европској Турској, Грчка je Па тријаршија сматрала за свој позив да угуши сваки други национални осећај, a да подигне иојача само грчки. Само грчка народност и грчка култура уживаху њезину милост; све остало било je прогањано и уништавано. Само су Грци могли заузимати високе црквене положаје. Са тих положаја они су, свуда, проаежирали само Грке, свуда су уносили само грчку културу, и свему су давали само грчки карактер. Словени, ма каквих способности били, иису могли ићи даље од обичних свештеника, и, то по скупе новце. Словснска je Служба Божја прогањана,стари словенски рукописи ииштени, записи по црквама премазивани и грчкима замењивани. Уз то, Грчка Црква беше y страховитом моралном стању. У њешш су