Makedonija

пископ Никола je участвовао на Душановом крунисању за цара и узимао учешћа y српским државним саборима, онако исто као и други српски архиепископи и епископи. али ce идаље називао „архијереј престола грчкога". 1 ) Грчки карактер Охридске Архиепископије очувао сеизавреме турске владавнне. Са Бугарима ова Архиепископија није имала никаквих веза од како су Бугари (969) истерани из Македоније. „Бугарски", y титули охридског архиепископа, билаје само једна избледела традиција, остатак, који ce, као и'сви остатци y титулама, одржао без значаја и без смисла. 2 ) Назив „бугарски“ je остао y титули охридског архиепископа и кад je Охрид постао словенски, и кад je постао грчки, и кад je Архиепископија добила грчки карактер. Бугари су 1186 године добили своју самосталну Патријаршију y Трнову, y Бугарској, алн ce охридски архиепископ и даље називао архиепископ „целе Бугарске“. Он ce тако називао и за време српске владавине, и за време турске владавине, и кад су на престолу Охридске Архиепискрпије седели као архиепископи Срби, и све док није укинута. Кад говоримо о грчком карактеру Охридске Архиепископије, ми мислимо салш на њезине врховне поглавице, на архиепископе и епископе. Просто свештенство њезино, оно, које je било y директној вези са народом и које je вршило религиозне обреде по парохијама, није било грчко, већ словенско, свуда, где je словенско становништво бнло компактно. Оно je било словенско одмах после доласка Словена y Македоннју, још пре осннвања Охридске Патријаршије. 3 Кад ce међу Словеним y Македонији хришћанство раширило, и кад je Светн Климент, Словенин, засновао

1) К. Јиречек, Истприја Срба 111, 87; Б. Прокић, Први охридски apxuemicKon Јован стр. 279.

2) Византијски нсторик Н. Грегора, казује да je, пошто су Бугари истерани нз Македонпје, пме бугарско остало y титули Охридске Архпепископпје са.мо као успомена. (N. Gregorae, Histor. 27, ed. Bonn).

3) C. Jireček, Gesch. d■ Serben, 1, 174 —175,

68

МАКЕДОНИЈА