Makedonija

ОБНОВА СРПСКЕ ПАТРИЈАРШИЈЕ

75

отели, одвели и потурчили, успе да дође до највишег положаја y турској царевини, да постане велики везир. To je знаменити Мехмед Соколовић. На молбу свога брата Макарија, калуђера y манастиру Милешеву, y Херцеговини, a из сентименталних раз-у лога према своме пореклу, изради Мехмед СоколовићД те ce, 1557 годипе, обнови Српска Патријаршија, са старим седиштем y Пећи. Први патријарх обновљене Патријаршије, постаде његов брат Макарије (1557 1574). ( " Док ce некадашња’ Српска Патријаршија протезала само донде, докле ce протезала стара српска држава, дотле je, сад, обновљена, обухватила цео српски народ. Обнављајући Српску Патријаршију, Турцима je било мерило принцип народности. Нова je Патријаршија, према томе принципу захватила не само некадашњу Србију, већ и све друге земље турскога царства: Босну, Херцеговину, Далмацију, Славонију и све остале српске земље преко Саве и Дунава. Ипо томе што je некада била y саставу српске државе, и по принципу народности, Македонија припаде Српској Патријаршији. Утисак, који je Македонија y ово доба чинила на Турке, био je такав, да je нису могли одвајати од других српских земаља. На свакоме кораку Турци су y Македонији виђали или гробове српских владалаца и властеле или њихове градове, дворове, цркве и манастире, мостове и друге грађевине, које су y вези са њиховим именима, или поља на којима су Срби бојеве водили, или, иначе, места, која je народна традиција везала за њих (Душанов Мост y Скопљу, Маркова Пећина y Демир Капији, Маркова Стопа и т.д.). У манастирима су калуђери још непрестано преписивали старе српске рукописе, држали школе и молили ce Богу на српском језику. Маса народна je y својој традицији спомињала само српску прошлост и y своме животу вршила само српске обичаје. Коме су, дакле, могли Турци .доделити Македонију, ако не Српској Патријаршији? Тетово, Скопље, Кратово, Злетово, Штип, Радови-