Moj život i rad

Али пошто су они, као деца, настојавали на томе да употребе најпримитивнији начин разрачунавања, дали су им боксерске рукавице и послали их да се бију у једном кутку радионице саопштавајући им само да се зауставе на томе, и да их нипошто не ухвате где се туку напољу. Све се то свршило са једном кратком борбом... и добрим пријатељством. Ђаци су сматрани као младићи. Помажу се код 'њих најбољи инстинкти младости. Кад и човек угледа у њиховим учионицама или радионицамд не може да се не 'згране изразом њихових погледа нз којих избија свест о своме владању собом. Они осећају да чине део предузећа. Они разумеју да заиста раде користан посао. Школа је почела да ради са 6 ученика, а сада их има 200, и систем по коме је она организована толико је практичан да број ђака може да се попне на 700. \ У' почетку, школа нас је коштала нозаца) али како је један од мојих главних принципа да—свака корисна установа треба да успе да се издржава о своме трошку, ; 'школа је тако добро усавршила свој начин рада, да сада покрива сама све своје трошкове.. Успели смо да деца задрже свој карактер деце и наши ђаци уче да постану радници, а да при свем томе не изхубе оно што их чини младим, што је врло важно. Они зарађују 19 до 35 дента на сат, а то износи више него што би могли зарађивати' у њиховим годинама у неком занату. Деци је према томе лакше да помажу своје породице кад остану у школи, него радећи изван ње. Кад изиђу из школе, они добију добро опште образовање, основ техничког знања и њихова вештина као радника даје им могућности да зараде толико да могу да усаврше своје знање, ако то желе. Ако не полажу на то, они су бар научили

145

Форд, Мој Живот н Рад.