Moj život i rad

157

кама не људи од заната већ финансиера који управљају железницама из канцеларије, са својим методима и вачинима мишљења, мислећи на новац место да се брину о саобраћају. Ако постоји криза, то је просто зато што се у железницама гледао елеменат за спекулацију на берзи а не организам јавне службе. Први посао који су железничке компаније предузеле, било је гушење свих других преносних средстава. Наша земља је имала прве елементе једног величанственог система канала, и у то доба се тај систем налазио у пуном напону развоја. Али железничке компаније откупише канале у намери да их запуше и пусте да се напуне воденом травуљином и талогом. Свуда, на истоку Сједињених Држава и у разним областима западног центра, виде се остатци ове мреже унутрашње пловидбе. Данас се та мрежа обнавља што је могућно брже, везујући канале један за други. Разне комисије, званичне и приватне, сложиле су се да израде потпун план унутрашње пловидбе, проширавајући мрежу на целу земљу. Благодарећи њиховим напорима, њиховој вери, њиховој истрајности, посао напредује сваког дана. Ето такву је лудорију учинило у нашој земљи увођење железница. И то није била једина. Био је један систем који се састојао у томе што ће се пут робе продужавати што ]е могуће више. Једно време железница се није сматрала као сл}ша публике што путује, производи или тргује. Играла је улогу Молоха коме треба жртвовати све интересе. Послови су третирани као да постоје ради железница, У то доба лудости, железница није сматрана као здрава пракса преношења робе од полазне тачке до адресанта најкраћим путем. Роба се, на против, слала најдужим путем, свима обилазним пругама, по суседним пругама (да би и ове зарадиле по