Narodna skupština

27 САСТАНАК

Илија Душманић — И око ове шесте тачке поведа се доста опширна дебага. II г. Драгиша изпео је свој редлог, како би ову тачку требало изменити. Доис^а тим сампм, што се око ове тачке много говорило, изгледа да је ова тачка 6. нр-згодно сгилизована, и поводом дебате око 4. тачке говорило се ; како поводом предлога г. Драгише, да се о а последња реч : ( ,из користол>убља* изостави, а оне његове допуне. (Драгиша: није о томе реч). Мо.шм вас, сгоји једно с другим у вези. Ја баш хоћу за рад тога да поменем ту тачку 4., јер нарочпто је г. Мнка Поповић напоменуо при дебати о тачки 4 да оно што се тражи нека допуна, да се то у овој 6. тачки садржи. Да треба ову тачку изменити јасно је. Да би сти.шзација шена обухватила и оно што је потражио г. Мика Поповић приликом дебате код четврте тачке, ја мислим да предложим једну редакцију , али главно шго хоћу да прсдложим да се ова тачка врати понова у одбор на да се понова стилпзује. Ако ]е вољна Скупштина како би је стнлпзовао, ја ћу је прочигаги, алп као што рекох главно је да хоћу да се врати у одбор на стилизацију, и онда пзнесе иред Скушпгину. Мислим да би било јасно кад би се она стилизовала онако као што ћу вам прочигаги, онда би опа обухватила и кад су повређени државни и прпвагпи пнгереси а и оно шго је тражио г. Драгнша : кад мииистар намерно, злоупотребам своје властп задржи од извршења какав закон или не извршн законодавно решење или спречи да се изврши каква судска пресуда. Дакле стилизација би гласнла овако : (Чита) : У случајнма кад се намерно нанесе увреда државним илн прпватним интересцма, као п за спречавања вршења закона или законодавних решења или извршења судских пресуда злоупотребом своје власти. Дакле министар се може оптужити у случајима кад нанесе увреду државним и прива:ним интересима, а то је оио што се говорило поводом дебате око четврге тачке и ово што је сад г. Драгиша говорио код ове тачке за иамерно епречавање извршења закопа, законодавних решења и т. д. Таква стилизација мислим да би обухватила и једно и друго и опда би ова тачка бпла јаспа Извест. Дим. Илиџановић. — Заиста господо, после дебате ксд тачке четврте овога члана, кад бн се усвојао предлог г. Драгише, оида би отпало опо што смо мало час говорнли, да се овде нодразумева ошгећење државе и приватиих лица усљед незаконите радње мпнистрове. С тога не примам да се ово врати У одбор и молим Скупштину да прнми редакцију овлко како је поднето. Потиредседник — Претрес је свршен, и стављам на гласање тачку шесгу онако као шго је прочигана. Вић.а Радовановић. — Мој је предлог потпомогнут. Потиредседник — Није. Дигло се само седам посланика. Стављам тачку шесту на гласање : Ко је зато да се она прими нека седи, ко је протлван нека устане ? (Већина седи) Оглашујсм да већина седн, према томе ова је тачка примљена. Известилац чита тачку 7. Милан Ђурић — Кад већ доносимо закон о министарској одговорности, треба да се побринемо да он запста буде такав да кривац пе може да избегне казпу а невин да не страда. Мени се чнни, господо, да кад би примили ову седму тачку. да би разрешили минпстра од пола одговорности, што мислим да ни]е намера овог закопа. Из прошлости и искуства врло добро знамо, да је ово врло важна С1вар. Овде се каже (чита седму тачку). Ја мислим кад би ово оставили оида би ми разрешилн министра од пола одговорности. Сваки министар имајући једну грану државпих послова, дужан је да подноси извештаје владаоцу. Ви знате да од владаоца потиче цео импулс за нравилан рад у земљп и за вођење политике. Представите себи да један министар ствари радн тако, да наилази иа много отпора код опозиције. Владалац разпим путевима чује то и пита абог чега се осећа незадовол>ство у земљи и да ли његов министар доиста чина неправде и гледа злоупотребе које чиновници чине. По уставу њему је министар први сасетннк и ои га пита о томе. Шта ради он ? Нећу да кажем да сви то раде али у већини прилика министар, да би се сачувао од одговорности, и

- 10 ДЕЦЕМБРА СТРАНА 279 _ г живећи у нади да ће поправиги своје погрешке, каже владаоцу да је тај и тај антидинастичан, други је овакав, трећи хоће нешто што се коси са интересом прес^ола, земље итд. Владалац добившп од свог министра такав неистинпти извештај, доиста поперује да је тако, јер дотични људи не могу да дођу код владаоца; мпнистар, даље, имајући власт поставља такве чиновнике којн утврђују владаоца у оном .мишљењу како жели министар. Дакле, народни глас, народна жалба против њиховога рада не може да дође до владаоца; нли и ако дође, владалац не може да дозна право стање у овој сгвари. У таком стању природпо је да владалац више верује мпнистру, п од тога има шгетних последица и по вдадаоца и по ннтересе земаљске. Преставнте господо, себи да су овако неистинптн пзвешгаји учинили толико пута, да се није хтео чуги глас већине народа, да се није хте.1а зауставитн политика која би била штетна по државни ин герес. Министри добивши владаоца на своју страну са лажним извештајима, они су велике штете наносили јер су таквц неистиннти извештаји доводилн владаоца у сукоб са народом, и дошавши у сукоб са народом, отуда су проистицале шгеге за земљу Али ово је све мало. Сад хоћу да обратпм вашу пажњу на другу једну ствар. Узмимо минпстра војног. Он поднесе извештај влалаоцу у приликама кад пнтерес земаљскп захтева да се поведе рат и кад владалац упита је лп војска спремна да може част и интересе земаљске заштититч па добије неистипити извештај — сами ценнте колико ово може да нанесе ве.шкпх штета и моралних и материјалних Да прекратим говор. Да не бих много о овоме говорио мислим да се каже овако : за подпошење неистинитих извештаја краљу и Народној Скупштини, а оно друго да < е нзостави; па ако се когод од минисгара усуди да поднесе неистинити извештај, он нека одговара. Марко Петровић — Кад се нишу закони поред памети треба нматц и политичког а и обичног грађаиског морала. Свакад се не мора казнитп и жигосати, а овде се у неколпко протежпра, јер се не казнп у начелу, него тек аио има последица. Дакле према овоме министар може да се послужи неистином, може да учинп покушај да обмане Скупштину, владаоца и да их наведе на танак лед. Ако успе и отуда пастану зле последице, да се владалац навуче на авангуре и панесе штете земљи, онда ће министар да одговара а за покушај се ие казни. Овде је некакав особити изузетак да се покушај не казни него тек свршено дело. Зато се придружујем мишљењу г. предговорника да треба да се избрише све што је овде речеао те да остапе : за подношење неистини гих извештаја Краљу и Народној Скупшшни без обзира хоће ли то имати последица Зар да чекамо да ее земља упропасти, да се владалац обмане, па тек пошто прсне тиква да се он казни. Меки се чини да треба застрашитп, треба не дати министру могућноет да може чинити и покушај, и опда смо спречили да и владалац и Скупштина не буду обмањени. С тога усвајам мишљеи.е г. проте и молим послапике да ме потпомогну. Драгиша Станојевић — Ја мислим да ће Скуиштина усвојнти иредлог оца Мплана 'Бурића, и хоћу само уиоред да наиомевем, да све измене које су биле покренуте при иретресу осталих тачака биле су у истом иравцу. Г. Марко леио је казао како није главно то, хоће ли биги штетна иоследица илн не, и према томе хоће ли се министар казнити или не; већ главно је то, да не треба иризиаги у обзир иоследице, но с.ваку кривицу треба казнити. Кад се тако стилигује као што је то учинио ирота Милан , онда се казни сваки иокушај да се обмане краљ или Скуиштииа а то треба да остане. Гига Гершић — Да кажем и ја иеколико речи о овом иитању. Овде се иредложило нешго, што може да изгледа да је много боље да се и иарод сачува од штете и да се министар казнн, кад иоднесе иеверан извештај Скуиштини или Краљу. То је добра ствар, и намера иредлагачева је добра. Али г. ирота Милан казао је у свом говору и то, а то је једно казао које треба да влада у свакој државц, да треба законе удесити тако да кривац не избсгне казну , а ирав да се не казни. Овде се каже : да министар одговара кад зло-