Narodna skupština
СТРАНА 458
НАРОДНА СКУПШТИНА, ВАНРЕДНИ САЗИВ ЗА 1893 ГОДИНУ
неће гласати о појединим члановима уговора, нити ће моћи решавати о каквим изменама п допунама". Дакле прима се у целини. Потпредседник — Кад смо већ дошли до краја, онда да прочитамо и последњи члан VII (пста стр). Известидац прочита члан VII. Потпредседник — Прима ли Скунштина прочитани чл. VII? (ПримаЈ. С тим је свршено прво читање уговора између Србије и Вел. Британпје. ' Дајем четврт часа одмора. После одмора. Потпредседник — Наставља се дневни ред. На дневном је реду друго читање измена у закону о Главној Контроли. Известилад Пера Вукићевић. прочита измену члана 94 (стр. 292). Потпредседник — Ношто нико не тражи реч, стављам гласање: ко је за то, да се измена чл. 94 прими, тај нека седи, ко је против нека устане. ( Сви седе). — Објављујем да је Скупштина примила измене чл. 94. Известилац Прочита измене члана 140 (ст. 292). Стева Д. Поповић — Пре но што бих имао да учинпм неколико напомена код ове предложене друге измене чл. 140 зак. о уре!,, Гл. Контр, молио бих г. известиода за доброту да ме обавестп, каква је та установа „среска контрола", постоји ли она, и ако постоји, како функдиопише? Ово не питам из пуке радозналости, него просто за то, да се у Скушитинп сви обавестимо: хоће ли се овим, што се предлаже поћи на боље, т. ј. хоће ли се иостићи оно, што се мисли, да постигне. Жинистар правде Пера Максимовић — Ја ћу бнти слободан, да дам о томе питању обавештеша, да би се добило тачно сазнање, за што је г. министар председник код овога члана предложио ову измену. Да би то било јасно, ја ћу прочитати чл. 66 у коме се члану описује: гата је надлежност и какав је рад среске контроле ? Тај члан гласи овако : „За преглед општпнских, црквених и манастирских рачуна, постоји среска контрола." У чл. 67 тога закона стоји: „Среску контролу састављај.у: једаи чиновник из среза или друго које сиособно лиде, које одреди главна контрола; један срески изасланик сталног окружног одбора, кога одреди исти одбор, и ;једно лиде из општина, које одбори општицски бирају на годину дана." За црквене и манастарске рачуне додаје им се окружнн нротојереј или срески намесник. Среска контрола прегледа све рачуне општинске, дрквене п манастирске, чини своје примедбе по правилама, која проппше Главна Контрола, и, ако се тим начином рачуни исираве, она их разрешује, а извод примања и давања у препису подиоси Главној Контроли. Кад су рачуни неисиравни п не расцраве се иутем иримедаба, среска контрола подноси тужбу Главно.ј Конгроли ио § 94 грађ. поступка са свима рачунима и саслушањима рачунополагача, наредбодаваца. Дакле, у закону о Главној Контроли одређено је тачно, шта је рад среске контроле и какав је њен састав. Кад је закон о Главној Контроли донашан, онда су били миоги рачуни непречишћени, и за то је и ностала одредба чл. 140, која прописује како ће се ти рачуни пречистити. Они су датн у надлежност полпцпјској власти, јер се рачунало, да ће оиа исте што пре посвршивати и да се иа тај начин олакшају радови среској контроли за њене будуће радове. Како се впди у извешћу г. министра председннка, којим нропраћа овај г.ројекат наглашено је : да полпциске власти нису могле због својих редовних послова да посвршују те прегледе, а сем тога, како су избпле на површину и многе неправилности,
па да не би свега тога било, да не би било и те двојбене власти при прегледању тих рачуна, поднесен је овај пројекат. Овај пројекат и ове измене иду на то: да та будућа среска контрола изврши тај посао, те да се досадање неправилности отклоне, и да се посао новерн среској контроли, јер кад се ииало гарантије, да се преглед будућих рачуна преда њој, као сталној власти, онда самим тим доказана је осиованост иредложене измене, јер она од полициске власти узима то право и даје исто редовној среској контроли. Стеван Д. Поповић— Ја сам захвалан на објашњењу, које је дао г. министар, али за мене није ништа ново што је изнео г. министар, јер пре но што сам узео реч, ја сам ироучио неколико нута закон о управп Главне Контроле и свс што је с њим у везп. И из говора г. министра цравде нисам стекао убеђење да та установа ради, функдионише; оиа постоји, али само на хартпји, у закону, а у истнпи не постојп, не функционпше, не радп. И не само среска контрола да не постоји, него ни друге врсте контрола, а то су: месне и окружне контроле не иостоје још. За то је овде врло умесно да се запитамо: зашто те установе још не раде; потребно је, велим, да се о томе упитамо данас, кад јс нротекло 15 мес. од дана, кад је овај закон ступио у жпвот. Нарочито је потребно да се о овоме запптамо, кад доведемо ово протекло време у везу са нрелазиим наређењем из чл. 138 закона, који овако гласи: „За трн месеца, од кад онај закон ступп у живот, Председник Министарског Савета извршнће постављање делокупног контролног особља ирема чл. 9. овог закона изузетно од тачке друге и трећс чл. 11. овог закона н одредиће им прву нлату на основу досадашњих класа, према којој рачунаће се даља периодска повпшпца." Овај члан наређује да се цело контролио особље има у року од 3 меседа, поставпти. До даиас је иротекло 15 месеци, јер од Маја месеца прошле год. до данас има управо толико, до данас је пзвршено само ово: поред старих чланова Гл. Контроле дошли су нови рачупоиспитачи, и то: мосто тридесет и једног, колико их је пређе бнло, данас пх има 25, од којпх су шест нових, а онај кусур, то су старп, иошто су иоложили исните, Извесан број људи отншао је у другу струку, неки су стављени на расположење, а неки у нензију. То је свега извршено. Још је извршена местпмице месна коитрола. Дозволите да вам кажем ири којим надлештвнма. Ми имамо тих месних конгрола ири министарству војном, при минпстарству фпнансија, прп жељезничкој днрекцији, при управи монопола дувана п солп, при уирави војно техпичких завода, при београдској царииарнпци и ири државној штампарији. То је све што имамо. Но овде имам одмах да пзјавим, да су миоге од ових месних контрола постојале и пре овога закона, нчрочито у министарству војном и при дивизпјама. Ових контрола нема пак пзведепих, онако како наређује овај закон, нпр. прп окружнпм благајнама. Ту нам треба два пут оволико рачуноиснитача, колико имамо округа и два пут толпко колико имамо градских уирава, а то је свега 34. Као што ћу можда пос.1е напоменутп у своме говору, од тих рачунонспитача одређује се вазда један за нреглед рачуна среских и окружних. Дакле, кад се има и то у виду, онда треба још 34 лида постлвпти. Мн немамо ни срсских контрола, и ту нам треба 72 лнца, јер толико имамо срезова у Србијп. 72 лида за среске и 34 за месне контроле, нри окружним благајнама, што су свега 106 лица. Истина је опо, гато је г. министар прочитао из чл. 67, закона о устројству Главие Контроле. Тај члан каже: „Среску конгролу састављају: један чиновник из среза нли друго које способно лиде, које одреди Главна Контрола; један срески ичасланик сталног окружног одбора, кога одредн окружни одбор и .једно лице из општине, које одбор.г општински бирају на годину дана." Господо, ако се ови стари рачуни, због којих је ова ствар и покренута, предају овој среској контролп као што је г. министар напоменуо, и као што сам и ја ирочитао из предлога г. Министра Председника, то је с тога што су нолициске власти преоптерећене, те нису могле да сврше тај носао до