Narodna skupština

19

j ; |S + Место јаче, сада имамо у парламенту спмтуацију која је и свршавање 3 9

конодавних послова, п ва подршку владе из скушштинске већине, слабија. Циј у коме је Окупштина распуштена, није постигнут. Напротив. Тај Факт важни је од свију осталих у целом питању избора, ми нарочито истичемо и подвљај чимо га још и за то, што су влада и њена странка допустиле себи употре о свега што су мислиле да их води изборном успеху. Прво су уверавањем о ми ' гућности да раде без распуштања Скупштине, осујетиле изборе под коалицијиј ном владом; потом су равмештајем особља у целој администрацији државејтај учинили у своју корист што се тиме може учинити, да најзад одбију ма чије учешће у руковођењу изборима, кад су Окупштину ипак распустили. )

Избори се ови разликују од оних у 1906 и 1908 TOAMHM MAaFOM IV требом бруталних средстава утицања на бираче. Али се ипак приметило, су, ма пи у мањој мери, него раније, полициске и пореске власти вршиле утиги“ на бираче, претњама, молбама, обећањима, стављањима у изглед и недозвле. љеним поштедама сваке врсте, тако да се мешање власти п њихово утицанеј и по поднесеним жалбама и иначе сме слободно констатовати. Шумарске власто: нарочито ниже, вршиле су тај утицај на сав мах, жртвујући успесима владин HI! кандидата и дисциплину службену и законе и материјалне државне интересе. Да ничега више и друго није било, сама оволика безобзирност у кажњивој упт/ треби државне власти и државног имања на циљеве партијске навлачи Ha OD | пзборе оштру и непоштедну осуду. За толико је исту осуду, што су полицисом власти оне мере утицања на бираче, које саме нису смеле или могле употрут бити, препоручивале и повериле општинским управама, у које су имале павп тијског поувдања, јер се, на тај начин, један зао обичај толико прошириои пи толико носилаца пренео, да га неће сасвим нестати и кад код влада буде покри није воље, да државне службенике не употребљавају на партиске циљеве, што је био овог пута и код садање владе. |

ж

Један жалостан појав, уочен још приликом двају ранији избора, ових HI бора узео је знатно снажније размере: то је придобијање бирача новцем'м пићем. Он је у толико жалоснији што се зна; да су извесне кандидације сав“ помоћу овог средства омогућене, а у много случајева, оно им је донело п и борну победу. Уверени смо, да се странка, којој имамо част припадати, овин“ средством није служила. Овај појав примећен је поглавито у окрузима: београву ском, подринском, пожаревачком и смедеревском, а скоро у свима варошимт

Карактеристично је за прилике и појмове држања представника јавнна поретка према агитацији и агитаторима социјалистичке странке у окр. поже ревачком, о којима је реч у жалби Саве Радовановића из Бара.

e

Руководећи изборе, влада је мислила само п искључиво на своју већит остављајући без пажње п не сузбијајући појаве, које компромитују цео парљ.у ментарни систем. Ма колико да је она партијска влада пи ма колико да је разуј“ љива пи природна њена жеља да пма већину, она мора пре пи изнад свега имал: на уму да пабори нису један дивљи ничим неконтролисани п ничим не регуле/ сани окршај и грабац, већ да закон о изборима народних посланика п друг закон с њим у вези, зато п постоје да их влада врши и онда кад је то вршено на њену штету.

Са тих разлога мп тражимо: |

|) да се потребним допунама законима о изборима народних посланип потпуније онемогући M припрети: корумпирање бпрача новцем и пићем; уттиш државних п олшшштинских власти; подношење фиктивних или боље рећи Фалсог. Фикованих кандпдатских листа; гласање на туђе име по варошима итд.