Naša književnost

пада Зи са ваља пе сав авио за Ћао леве ва У ЛИКЕ

: ари | Њзе ма и = > но ет

св. 3, год. ТУ ЂЕОГРАД МАРТ 19419 —_____________---=-===

ПРОБЛЕМИ НАШЕ ФИЛМСКЕ КРИТИКЕ

Чињеница да су се све велике, стваралачке епохе човечанства, које су човеку дале могућности да пуније и пеловитије завлада природом и друштвом, увек инспиративно и богато одразиле:и у уметности, да је револуционарни препород народа увек налазио свој израз и у квалитетно новим уметничким прегнућима и остварењима, намеће нашим уметницима, који свесно приступају организацији свога стваралачког рада, данас, у периоду џиновске борбе за изградњу социјализма, велике, тешке и озбиљне друштвено-уметничке задатке. Одразити све огромно богатство наше савремене стварности, сваким даном све неисцрпније и узвишеније, приказати живе хероје нашег социјалистичког рада — то је питање које стоји отворено пред свима нашим уметницима: једнако пред књижевницима као и пред сликарима, пред музичарима као и пред филмским уметницима. Али, за разлику од свих осталих грана уметности, које имају немалу традицију и немало сопствено искуство, наша филмска уметност ЈЕ ЊУ том погледу, у изузетно тешком положају.

Најмлађа међу свима уметничким дисциплинама, филмска уметнест почела се код нас замашније развијати, — са закашњењем од пуних пола столећа, — тек са победом наше народне револуције. У; самим својим почецима, дакле, она мора да савлада две врсте тешкоћа: једну, која се састоји у брзом овладавању савременим искуствима филмске уметности у свету, која има свој врло неуједначен пут развитка, условљен капиталистичким начином производње и борбе која се у оквирима тих услова води за прогрес уметности; и другу, не мање озбиљну, да већ у својим првим реализацијама, које се јављају истовремено с тежњама у другим уметничким гранама, покуша да смело закорачи, без обзира што нема довољно ослонца ни у традицији ни у техничкој опреми, на пут уметничког одражавања наше сложене друштвене стварности, приказивања животног хероизма наших градитеља социјализма, опевања патетичне лепоте наше борбе за лепшу, човека достојнију сутрашњицу. 7 ~

Ако нећемо да пренебрегнемо искуства која је филмска уметност на свом досадашњем путу развитка стекла, ако хоћемо да их усвојимо као основу за своја сопствена уметничка прегнућа у стварању наше националне филмске уметности, тј. уметности прожете социјалистичким духом који је основа наших данашњих стремљења, наши филмски радници, писци сценарија, редитељи, сниматељи, глумци итд., морају то искуство добро познавати, морају потпуно владати свима елементима из којих се оно састоји, морају проучити и његову идејно-уметничку, и његову сликовито-формалну и његову

си