Naša stvarnost
* aa ON
90 DANAŠNJICA
sasvim jasno i određeno pružilo mom duhu, fako da nemam nikakve moguć~= nosti da u lo posumnjam”.
Drugo pravilo da svaku od feškoća, koje budem ispilivao, raščlanim na onoliko delova na koliko se mogu rašlaniti i koliko bi bilo pofrebno da se one bolje reše”.
„Treće pravilo da poslepeno vodim svoju misao, počevši od sivari koja je najprostlije i najlakše shvaliti, pa da je uzdižem malo po malo, kao stepenicama, do saznanja. najsloženijih sivari; i pretpostavili čak i red između onih. stvari koje ne preihode prirodno jedne drugima”.
„A poslednje, čelvrto pravilo, izvršili svuda polpuna nabrajanja, i daš opšii pregled, da budem siguran da nisam ništa ispuslio”.
Renć DESCARTES,
SELJAK S DUNAVA
Po izgledu bližnje nikada ne sudi
U savetu ovom leži mudrost viša
Ranije mi greška onog malog Miša... '
Posluži da glupost kaštigujem ljudi,
A sad evo imam tri dokaza jaka:
Sokrata, Ezopa i jednog seljaka
S dunavskih obala, čiji portret dade,
Aurelije Marko, koga čitam sade.
One prve znate, a o drugom daću
Sliku mu što kraću.
Brada mu je bila kovrdžava, gusta,
Celo mu je telo pokrivala ruta,
Nos bejaše skrivljen, 2grčen kao gula,
I debele usne crtahu mu usta.
Beše neotesan ko planinski međa;
U šumi obrva oko mu se krije,
Iz pogleda kosog čudan plamen bije,
Nosaše kozlinu ko plašt preko leđa
I pojas od irske,
Takav bi poslanik što se sada javi
Gradova što Dunav zapljuskuje plavi;
Gde legije rimske, pobedne i drske,
Usadiše klice grabljivosti mrske.
a. I on će besedu da počne ovaku: „Rimljani, Senate, da čujete dužni, Ja bogove molim da me spasu ružnih Reči i misao predvode mi svaku, Da ne kažem ništa što će da se kudi, Bez pomoći njine, umu nam se nudi Sve Što na zlo vodi i nepravdu rađa. Ko obiđe Višnje, volji im se plazi. Nas zato sad rimska grabljivost pogađa,