Nova Evropa

da ono mnogo više znači izdajstvo zastave, napuštanje ubojnoga reda, beganje iz karijere koju su nam naveštali duhovni naši preci, Bogata Vojvodina neće obogatiti · Jugoslaviju delegovanjem nekog viška prosvećenih sinova u ostale njene oblasti, nego će je podići fime ako izgradi svoja ognjišta prosvete, ako sve svoje, kapitale OTganizuje kao postolje na kome će se dizati žrtvenik nauci i socijalnom racijonalizovanju života, Po svom bogatstvu, ona treba da zaposli i intelekfualce ostalih oblasti, pa da tako spiritualizuje svoje telo »obesno od sala, razjedrelo sa mekušnih slasti«.

Jedan od najboljih sinova Vojvodine, kad govori o tome kako ova oblast može postati i duhovno aktivni član jugoslovenske zajednice, kaže: »Vojvodini ne treba ništa drugo do brojnije, agilnije, i rodoljubnije inteligencije, i Još prosvećenijih seljaka, pa će se u njoj sve dužnosti prema narodu i državi bolje nego igda ispunjavati«,

O tome, ko se i koliko se ko stara oko druge državne potrebe u Vojvodini, nećemo ovde govoriti; fo prepuštamo boljem poznavaocu vojvodjanskog privrednog života i prosvetnoga života našeg sela, A. ovde ćemo govoriti o tome, šta se radi oko zadovoljenja prve potrebe, oko vaspitanja bolje jedne inteligencije, šta se radi u društvu čije smo ime stavili na čelo ovih redaka,

Nije mnogo ono što je učinila grupa “omladine, organizovana u Omladinskoj Matici, Ona još nije organizovala pododbore u kojima bi. bilo srednjih škola, sem u Pančevu; a još manje je organizovala kolektivni rad na proučavanju vojvodjanskog intelektualca, — р!lanja na osnovu kojih će vršiti ova proučavanja, još nistu gotova, Svoju Jknjižnicu, koja treba da sadrži literaturu o omladinskom pitanju, još nije istom dovoljno snabdela, Za uvodjenje vojvodjanske omladine u naučni rad lepe je početke učinio jedino spomenuti pododbor u Pančevu, kroz udruženje Rudjer Bošković {o kome zanimljive podatke daje oktobarski broj »Nove Vojvodine«), Pored ovoga, Matica je najviše, izgleda, učinila pomažući književna izdanja koja služe zadacima društva, S njenom pomoću »Nova Vojvodina« je ušla u drugu, školsku, godinu, a pokrenuta je i Biblijoteka Omladinske Mafice, od koje se sad štampa druga Каја: »Sam oођгахтхочапје«, Omladinska Matica, ЊЕ znači duhovni jedan pokret koji je Još u stadiju obećanja, o čijem uspehu j još ne možemo izvestiti, čiji zamah, čijeg dejstva dimenzije ne možemo Još izmeriti; ona je pokret o čijem samo programu možemo govoriti; ona nudi svojim čitaocima jednu ideologiju, jedan pogled na svet, s kojima se vredi upoznati, i pre nego što se dozna da je ta ideologija prihvaćena,

Pokret intelektualaca koji veruju, da će »nauka dvadesetog stoleća, socijologija« omogućiti čovečanstvu vlast nad kulturom onako kako su prirodne nauke učinile čoveka gospodarem prirode, Omladinska Matica se sprema da, u prvom redu, »metodički i siste= matski«, proučava problem intelektualca i njegove misije u društvu, Metodičnost i sistematski rad, ekonomičnost, organizacija, i racijomalizovanje rada i života, te se reči kroz NOVU Vojvodinu«

273