Nova Evropa

šljenju, zasad pravi rad i posao naš, Nećemo da зе upuštamo u nabrajanje i izlaganje načina i metoda, kako da se taj rad i taj posao započne, provodi, i dovrši; nećemo da ističemo, da je i nama kao i svakom drugom poznato, da će faj rad biti težak, dugotrajan, i mučan, — ali osećamo, da je taj rad prvi po redu, koji čeka, i znamo da, ako "ба ostavimo po strani i okrenemo mu ledja, nećemo se pokrenuti napred, — Donekle samo vezano је sa jedinstvenom nomenklaturom i terminologijom izdavanje i pisanje potrebnih djačkih knjiga i atlasa. Jer, prvo, knjige neće moći čekati dok se nomenklatura ne svrši; a drugo, mi mislimo, da će dobre knjige pomagati stvaranju i ujedinjavanju nomenklature, No što je glavno, i kod izdavanja i pisanja djačkih knjiga radi se o tome, da se jedan i isti posao ne radi privremeno na Tri strane i o tri troška! Po svemu tome, pitanje zajedničkih djačkih knjga ima svoju samostalnu važnost, iako je ono inače vezano sa jedinstvenom nomenklaturom, — Isto je tako i pitanje jednoga naučnog organa samo donekle vezano s jedinstvenom nomenklaturom, a donekle nalik na pitanje izdavanja knjiga u pogledu materijalnog troška, Samostalna vrednost naučnog organa je u tome, da do naučnog rada i naučnog publikovanja dodje, i da se to — odgovarajući zajednici fakulteta — obavlja kako to odgovara ugledu fakulteta, te njhovu odnošaju prema drugima, van fakulteta, — Nama dakle izgleda dobro, da se u jednu drupu radnog programa našega veže jedinstvena nomenklatura sa zajedničkim izdavanjem djačkih knjiga, te izdavanje jednog jugoslovenskog medicinskog naučnog organa, — jer sve to troje ipak je u vezi jedno s drugim, i ići će napred i lakše ako podje zajednički,

U drugu grupu tačaka radnog programa metnuli bismo: 1, zajedničku i reformisanu nastavu djaka u pogledu bolesti, mana, zaraze, te uopšte higijenskih prilika u celom narodu našem; 2, s time u vezi bi bilo temporerno izmenjivanje profesora sa jednog fakulteta na drugi; i 3, i najposle, uspostava bliže veze djaka sa svih fakulteta u svrhu mešanja i upoznavanja,

Pokušaćemo da i to malo objasnimo, Ima jedan vrlo važan predmet učenja za naše djake, koji u oficijelnom rasporedu predavanja istina nije označen, — taj je predmet upoznavanje našeg naroda, пјеgovih vrlina i mana, njegovih osobina i oznaka, njegove snage i njeбоућ bolesti, sa gledišta narodnog i sa gledišta medicinskog, to naš djak treba da nauči i da sazna, da posle kao dobar lekar narodu može koristiti; treba da se nadju i odrede načini i metode, kako da naš djak prostudira svoj narod u svim krajevima, te da posle može da pomogne podizanje narodnog zdravlja, Pri ovome se ne možemo deliti na troje, neBšo moramo postupati i ići zajedno, a osobito kada se dodje dotle, da djaci pod vodstvom nastavnika podju na naučna putovanja i na izlete u razne narodne krajeve, gde se ima što videti i naučiti, Ne zaboravljamo pritom ni na, po našem mišljenju, vrlo važno sabiranje materijala i dokumenata o stanju naroda sa gledišta medicinskog, na objavljivanje toga materijala, na priredjivanje izložaba i otvaranje muzeja u tu svrhu, i na drugo što tu spada i što je s time u vezi,

513