Nova Evropa

dotađa fiksmanom crkvenom učenju, trebalo je stvoriti nov dogmat. Stručnjaci se nisu uvek odmah složili kakav odgovor da dadu, Osim razlika u mišljenju, osobito su lične protivnosti, ambicija i vlastoljublje, imali presudnu ulogu pri.ovim rasprama: da se rival pobedi, pobija se njegova dogmaiska teza, Prvi jeretik u oslobodjenoj crkvi, Arije, bio je zbog ličnih sukoba neko vreme odlučen iz crkvene zajednice. Za svaku razliku u mišljenja nije se morala odmah bacati anatema, ali se lakše obarao protivkandidat i takmac ako bi pošlo za rukom da se dokaže da krivo o veri uči, Kaludjerski redovi na Zapadu trudili su se da se pred druge redove istaknu većim veličanjem Boga, Hrista, Bogorodice, ikona, Patrijarsi, surevnjivi na nezavisnost drugih pairijaraha, u težnjama za svevlašću okrivljavali sa svoje takmace i antagoniste krivoverjem, Ovaj subjektivni ili crkvenopolitički momenat u prepirkama o dogmatima zato ističemo što je on bio glavni uzrok da se od bogoslovskih cepidlačenja pravilo »istočno pitanje«, da se bogoslovska učenja o stvarima od kojih nikako nije zavisilo spasenje vernih, i koja sa trebala da ostanu privatna mišljenja njihova {teologumena], pravila kriterija pravovernosti, te zbog razlike o ne vrlo važnim i s druge strane nedokučljivim istmama bacale anateme na čitave crkve, Na Srpsku + Bugarsku Crkvu bacila je carigradska patrijaršija anatemu zbog proglašenja nezavisnosti, a težnja za nezavisnošću nije jeres nego samo: povredjen interes onoga pod čijom smo vlašću,

Kad bi u jerarhijama zavadjenih crkava ovladalo raspoloženje koje je ispunjavalo Hrišćane u apostolsko vreme, kad bi prava hrišćanska ljubav potisla lične i političke imterese i selktantsku mržnju, odmah bi svima postalo jasnim da razlike u dogmaftskom učenju nisu neizgladive protivnosti niti opravdam razlog za cepanje i dušmansku mržnju u Crkvi, Najteža ртоtivnost, razlike u tekstu Simvola Vere, dala bi se dobrom voljom ukloniti, kad bi se vratilo prvom Simvolu, Nikejskom, koji se od početka u obe crkve jednako poštovao i poštuje; kad su tom prvom Simvolu mogli ponešto dodati Carigradski i Toledski Sabor, može od njega novi vaseljenski sabor nešto ı oduzeti, jer ni tako nisu svi dogmati vaseljenskih sabora ušli a Simvol Vere, „Još manje je opravdam razlog za cepanje različnost obreda i načim vršenja tajana, Da uzmemo za primer pričešće, mi ćemo samo da zapitamo jerarhije dve razdeljene Crkve: zar Božja svemogućnost nije tolika da može i od bezkvasnog hleba u vršenju tajne evharistije ono isto stvoriti Šlo i od kvasnog, i obratno? Al kod nas je stvoreno uverenje da jedno pričešće spasava a drugo ne, čak da možda upropašćuje, kao što su neki raskolnici verovali da dvared izgovorena reč aliluja spasava a. trired izgovorena u pakao vodil...

498