Nova Evropa

pristupa.čnijeg saobraćaja mpulnicima, u prvim redu strancima, Sama orrđamizacija dzvedema je ma озпоуш закопа о zemljoradničkim i zamatskim жадтибата, Najači zadrugar ostala je država a čisba dobit ima se upotrebiti, po pokriću režije, u svrhe unapredjenja prometa stramaca, Ideja i predlog za отаки organizaciju potekla je od strane Ministarstva Ттбоу те još pre moga dolaska na ministarski položaj, Ја sam Šo samo (prihvatio i konkrefizirao, ma smovu zvaničnog копао referata, koji su pripremili & polpisali svi nadležni stručnjaci Mimistar= stva Saobraćaja i Ministarstva Trgovine, Korist od ove ustanove za saobraćaj putnika, naročito апаса, ро našoj zemlji, konstatujem daleko premaša dzdaflke koje je država učinila za njemo funkcionisanje,«

U isti mah s ovom izjavom Gospodina Ministra izašla je u novinama, povodom ove alere, i izjava društva »Putnik« koja, u Tri tačke, daje sledeće objašnjenje: 1) Da društvo »Putnik« mije predstavljao prema državi G,. Ran, Avramović, i da su Ugovor zaključili predstavnici rodoljubivih društava za promet stranaca; da Društvo ne pripada privatnim licima, i da se medju alccijonarima nalaze u prvom redu država i naša заођгаćajna društva, — Ovo prvo objašnjenje je, da odmah kažemo, donekle mepotpuno, donekle netačno, a donekle i neistinito, i nije da trebalo davati u ovom obliku, Društvo »Putnik« predstavljao je prema državi i G, Ran, Avramović, i to kao predsednik; pa je on, hako smo videli, i jedan od potpisnika Ugovora, kao zastupnik »Društva Nacijonalnih Željeznica«, Dalje, Društvo pripada, kako smo opet videli, i privatnim licima (medju njima i G, Gjordju Jankoviću, arhitektu, bratu G. Velizara Jankovića), koji se malaze medju akcijonarima, sasvim svejedno da li u pr vom redu ili u drugom redu, — 2) Društvo izjavljuje, da nije osnovano jedino radi zaključenja Ugovora za prodaju Žželjezničkih karata, nego i radi drugih turističkih i saobraćajnih ciljeva, po uzoru ma slične ustanove po drugim zemljama, te pobija tvrdnju optužbe, da je Ugovor zaključen sa državom nemoralan i štetan po državne interese, pogotovo kad se zna da se to svuda u svetu radi, pa da je i kod nas jedan deo željezničkih karata prodavan mimo saobraćajne organe, od privatnih lica (naprimer Trpinac, u Zagrebu), koja sad najviše i intrigiraju protivu »Putnika«, — Ovaj razlog trebalo је poglavito razraditi kao objašnjenje; ali i to ne s ove polazne fačke, jer optužba i ne tvrdi, da je društvo »Putnik« osnovano jedino radi zaključenja Ugovora za prodaju željezničkih karata. Istina je, medjutim, da je »Putniku«, otkako je osnovan, prodaja karata bio glavni posao; i da je sa državom imao razgovora i pregovora samo o tome, — 3) Društvo izjavljuje, da se novac od prodatih karata predaje državnoj blagajni svakih deset dana, i da njime niko ne spekulira; dalje, da je od zaključenja Ugovora pa do 1, septembra 1924, dakle za godinu dana, Društvo

148