Nova Evropa

и супротним материјалним интересима. Али, можда, понајочигледнија карактеристика нашег индијског света лежи у његовој подели на две моћне политичке скупине, које су као оба пола далеко једна од друге по свом верском исповедању, по својим историјским традицијама, по својој социјалној организапији, и по својим природним способностима. На једној су страни Индијци у ужем смислу речи [„the H ndus") — њих 190,000.000 на броју — са својим многобожачким веровањима, својим храмовима украшеним сликама и кумирима, својим обожавањем

_ светога закона, својим помно израђеним класним разликама, и

својим навикама да се покоравају освајачима како који по реду следује; на другој су страни Мухамеданци, народ од 50,000.000, верујући у једнога Бога, фантастични иконокласти, који приносе на жртву животиње, који исповедају социјалну једнакост, и који још памте дане када су, окруњени на престолу у Делхима, завладали били суверено од Хималаје до Кап Коморина ... К томе треба још додати читаву хрпу мањих народа — међу којима највише њих броје на милијоне који су међу собом опет исто тако разнолични и подвојени, и етнографски и политички, као Индијци и Мухамеданци; например, Сики, са својим ратоборним обичајима и традицијама, и са својим верским заносом, као племена Рохила, Патана, Асамеза; или народ Балуша, и друга дивља и ратничка племена на границама Индије; или горштаци који се скривају по гудурама Хималаје; или наши поданици у Бурми, који су Монголи по раси а будисти по вери; или не-аријски народи у средини и на југу Индије; или, напокон, покретни Парси, код којих се тако брзо развија индустрија, напоредо с интересом за трговање. Даље, код свих тих бројних скупина налазе се, у исти мах, сви разни ступњеви цивилизације кроз које је пролазило човечанство, од предисторијског доба па до данашњега дана. На једноме крају имамо још нага дивљег горштака, док на другом налазимо поевропљенога урођеника џентлмена, у оделу енглеског кроја, с напредним демократским идејама, склона западњачкој филозофији и литерарно образована; а међу њима наслаге, или низови, скупина које се крећу и мењају седишта, — легије недисциплинованих ратника, са њиховом крвном осветом, њиховом племенском организацијом, и лабавом племенском управом; феудалне арамбаше и бароне, са њиховим присташама, са великопоседничким правним уредбама и средњовековним појмовима; и модернизоване сеоске племиће, или умешне трговце, који терају обрт, обрађују на савремен начин своје поседе, и живе у благостању.“ Британска Империја у Индији у прошлости значило је, да су сви ови народи и све ове скупине живели у љубави и

међусобној хармонији, да је свако могао исповедати своју веру несметано, да је свакоме стајало до воље да ради шта хоће,

50