Nova Evropa

O samoljublju i suzbijanju plemenite misli.

Kada bi oni samoljubivi intelektualci koji pate zbog svojih neuspeha u pokušajima stvaranja posumnjali u ispravnost svojih stavova prema sebi i prema drugima, i motrili duže svoje duševne pojave i svoja držanja, ne bi olako optuživali druge, jer bi došli do saznanja da od njih samih zavisi njihov duhovni razvoj i moralni preporodjaj. Poniženo i uvredjeno porazima, samoljublje je kod mnogih izvor strahovite mržnje. koja se izražava u žestokim napadima protiv ljudi koji ih prećutkuju ili zamemaruju. Sujeta sprečava pojavu uvidjanja, da radom protiv darovitih i savesnih ličnosti oni oduzimaju sebi mogućnost za samonalaženje i duhovni razvitak. U niskom samoljublju imaju oni svog majvećeg zlotvora, koji ugušuje duhovnu slobodu time što ih goni da druge smatraju kao najveće neprijatelje i da razorne težnje i protivdruštyene misli i akcije pridaju kulturnim stvaraocima i iskrenim borcima za slobodu duha i stvaranja. Udruženi s neprijateljima kulturnog паpretka, oni zadovoljavaju svoju sujetu i svoju samoživost.

Osvetoljubiva sujeta pokreće pojedince da izmišljaju i zamišljaju pakosti kod objektivnog kritičara koji ne priznaje njihovu vrednost, ili ih uopšte me uzima u obzir. Zamišljanje i isticanje te pakosti je za njih sredstvo za suzbijanje nejasnog osećanja ništavnosti ličnih napora, za samoodbranu i borbu protiv onih koji odriču njihovu vredmost. Protesti protiv nepravičnosti i zlobe u ·:društvu ne bi se kod nekih javili da su postigli spoljašnje uspehe za kojima su težili. Takvi protesti su posredna razračunavanja sa kakvim licem koje je sasvim ravnodušno prema njima ili im svojom bespristrasnom: kritikom onemogućuje uspehe. Njihove pobune ne izviru iz duboke ljubavi prema istini i ne znače za njih oslobodjenje. Stoga bez protivljenja pristaju na nepravična rešenja izvesnih problem4, ako su ona uslovi za ispunjenje želja njihova samoljublja ı njihove sujete.

Ako je niskom. samoljublju uskraćena mogućnost da s pomoću svireposti i nasilja ostvari svoje težnje, pribegava smernim stavovima i lažnom moralisanju kojim se pridobijaju lakoverne osobe. Licemerstvo vrlo često ima koren m. sujeti. Sujetmi i mnedaroviti pisci igraju ulogu moralnih mpreporoditelja, da bi došli do višeg položaja u društvu. Podrobnom analizom pojedinih izražaja »kulturnog stvaralaštva« utvrdjuje se da je ovo lažno: kao kulturni

241