Opštinske novine

Страна 32

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

њима. Она су најважнији фактор у промицању школства и школских реформи и имају троструки значај: психолошки, социјални и правни. Помоћу њих су дом и школа нераздвојна целина; родитељи заволе школу а преко школе и наставнике — то, опет, доводи до тога, да родитељска удружења помажу школу материјално. (1оред општине, родитељска удружења су главни фактори у снабдевању школа, у старању о деци и у давању иницијативе школском савету, односно општини. Чланови родитељских удружења — претставници разних квартова, — обилазе све школе и на тај се начин ствара међу њима чедна амбицијз, која се састоји у томе, што сваки функционер нзстојава, да школа његовог кварта буде што боље снабдевена. Беч, поратни Беч, нема много школских зграда. Нове су зграде подигнуте у кругу општинских станова. И те су савршене. Поред њих се налазе паркови, игралишта и купатила — све то и са уметничке и са техничке стране ванредно. Све остале су старе зграде. Општина није имала потребе да подиже нове, јер Беч има сада сто двадесет хиљада школске деце мање него за време рата и пре рата. Издржавање школа — заједно са децом — кошта бечку општину шесет и седам милиона шилинга годишње. Врсте ссновних школа. Под основно школство спада)у ове установе: обданишта, склоништа, забавишта, основне школе, грађанске школе, продужне школе, помоћне школе, затим школеза специјално усавршавање у неким занатима и вештинама, и школе за дефектну децу (глувонему, слепу, сакату и т. д.) У обданшиша долазе она деца чији су родитељи, нарочито мајка, болесни — или, где родитељи морају ићи на рад. У обдаништима добивају деца сву негу бесплатно. Поред онога што смо већ споменули о третирању мајке, морамо додати још ово: техника је искоришћена до крајњих граница да се олакша физички по ложај мајке и жене уопште, Ниједна радничка жена не мора да пере, суши и пегла одело све се то врши помоћу технике — и врло брзо. На тај начин дата је мајци могућност да узима учешће у свима социјалним пословима, а понајпре, у васпитању деце... Ми, група југословенских учитељ?, посетили смо једно сулониште: \*Л1сће1ттепђег§, сада својина бечке општине, које има интересантну историју. На згради је напис: „КтсЈегћепп с1ег 21асИ ШЈеп". Овај дворац подигао је надвојвода Салватор за своју нећакињу Вилхелмину, а откупио га је један бечки грађанин који га је, затим, поклонио општини. Овамо долазе она сиротна деца, без оца или без мајке, махом напуштена, која су већ прошла кроз извесна поправилишта и издржала потребни карантин. Више но теоретски, овде се деца спремају за практичан живот. Савршенство реда и чистоће. Завод је снабдевен

свим могућим техничким и уметничким сретствима Све је бесплатно; — општина снабдева и завод и децу. О сваком се детету воде три листе, — три списка индивидуалних особина: један управитељ завода, други — насгавници (теоретичар и мајстор практичар) и трећи — заводски лекар. На основу тих спискова врши се одабирање ученика за поједине професије. Психолошка је основа овде, као и у другим просветним установама, импресија. Онај ред, она чистоћа, оно „све на свом месту", онај фини начин опхођења са децом, утиче толико на децу, импресионира их, да инстиктивно осећају потребу да буду и пажљива и вредна. Забавиште. Бечка школа је усвојила за своје забавиште компромисни систем: ФреблМонтесори. Она су снабдевена безбројним очигледним сретствима, помоћу којих деца играјући се уче. Метод у основнпм школама у Бечу. Методски принципи нове бечке школе су ови: АгћеИб^ететзсћаН (радна заједница) 4 ОезатШп1егпсМ ^укупна настава), Ое1е^епћеИзип1егпсћ1 (пригодна настава) и зктивност. У духу тих принципа ради се у свима установама, које потпадају под основно школство. Ручни рад (Напбагћећ), као засебан предмет, провађа се у основној школи (Огипс1$сћи 1 е — прве четири године) само код девојчица. Оваквом наставом ствара се и нарочита психологија. За кратко време, у Бечу неће бити ни највишег државника, ни ма кога професора университета — као ни скромног радника, који не би могао са поносом да каже: „Ја сам прошао кроз школу рада; ја сам имао у руци и ренде, и длето, и чекић, — ја сам радник". Колико је то важно за формирање једног благороднијег менталитета, за формирање једног менталитета у коме је принцип узајамно поштовање, уклањање класних разлика, бар до извесних сразмера, стварање једног новог друштва у коме су сви чланови прошли кроз исту школу живота и у коме сваки члан врши неку дужност — ни незнатнију ни важнију од другог — није потребно нарочито истицати. Стога оно узајамно поштовање, које у Бечу кулминира, води Бечлије право ка космополитизму. Стечене претставе, екскурзијом или на који други начин, обрађују се у школи, и то спонтано, — деца су онај фактор који даје иницијативу за рад, а учитељ је само регулатор, који има за дужност да пази, да се ствар не расплине, развије и изгуби у ситницама. Томе наставном облику одговара и смештај клупа (у полулуку), безброј слика (међу којима су и дечји радови) иззешаних по зидовима, — разни материјал (пластелин, боје, глатке) и др. Не сме се никад заборавити да се општина савршено брине о хигијени и исхрани деце. Да се ти модерни принципи уопште могу применити, главна је заслуга бечке општине, која је ставила школама на расположење сва