Opštinske novine

Страна 1324 =

ОПШТИНСкЕ НОВИНЕ

ло континуитета. Вечито страхујући за свој положај, чиновник се је забављао једино мишљу, да се што боље обезбеди. Да ли ће овај, који'буде дошао после њега, моћи лако и без компликација продужити онде где је он прекинуо, није га се тицало. Напротив, ако је осетио да му се под ногама тле измиче, гледао је да ствари што више запетља и замрси. То је била освета за изгубљено место. Благодарећи томе, дешавало се је да општина не зна шта и коме дугује, шта и од кога потражује, шта и где има од своје сопствености. А кад је код тих битних питања ствар тако стајала, може се мислити какав је хаос морао владати у администрацији уопште. Дефраудације и корупција из београдске општине биле су врло често предмет јавности и штампе па и пословица. Људи од вредности, и моралне и интелектуалне, женирали су се због таквих прилика које су тада владале да ступају у општинску службу и онда, када је та служба за њину животну егзистенцију значила спас. Радије се живело и о белом хлебу, него што се улазило у такву средину. Данас је стање у општини београдској сасвим друкчије. Уклоњено-је и постепено се још увек уклања оно што је било баласт у сваком погледу, и што нема било моралних било школских квалификација за службу у општини, која данас преставља исто што и државна служба. Затим је донет статут Општине града Београда, који је, безмало, копија Закона о државним чиновницима и осталим службеницима грађанског реда. Њиме је материјално стање чиновника знатно побољшано, а потом, мање-више, постављен је свако на своје одговарајуће место; а што је најглавније, обезбеђен им је опстанак у општинској служби, под условом, разуме се, да своје дужности отправљају савесно и часно. Статут Општине града Београда, донет на основу чл. 4. Закона о изменама и допунама у закону о општинама, а у вези чл. 3 Закона о изменама и допунама у законима о општинама од 12 фебруара 1929 године, одговара потпуно принципима једне модерне европске општине. Поред организације и поделе службе, која је тако лепо извршена, одредбе које тангирају општинске служб.енике, претстављају за ове велику добит. Чиновник

нема више да брине да ли са променом општинске управе неће и он излетети напоље. Ослобођен дакле те бриге, може се сав посветити послу. Са те стране, општинска управа је оСезбедила рад, ред, правилан ток и експедитивност у пословима. После ове констатације хтели бисмо јој на срце ставити још једну дужност, која би само ишла у прилог општих интереса општинских. Подмладак стручни, коме се свуда поклања специјална пажња, требао би да и у персоналној политици општине београдске нађе свога израза. Чл. 62. Закона. о чиновницима и осталим службеницима грађанског реда од 1 септембра 1923 предвиђа квалификације које дају кандидатима првенство при ступању у државну службу, односно при попуњавању виших упражњених места. Само су услови, који се ту набрајају, врло релативни и растегљиви. Тако се тражи за кандидата, поред најбоље годишње оцене у последње три године, и „највеће стручно и животно искуство, карактер и извесна нарочита спрема". Није означено ко ће то ценити и на основу чега. Али и оваква одредба даје згодан оквир за разраду тога питања у правилницима појединих министарстава. Код кандидата за почетничке положаје услови су конкретније изражени. Ту се „првенство сснива на бољим школским и стручним сведоџбама и уверењима о дотадањем општем владању". И ако се Ст.атут општине београдске не позива на ове одредбе, ипак се оне подразумевају, и извиру из прописа Статута. Чл. 7. Статута даје такође могућности да се правилницима детаљно пропише стручна спрема и остали специјални услови за примање у општинску службу, односно за унапређење у више групе или на више положаје. Тај члан, псред општих услова предвиђених за пријем у државну службу по Закону о чиновницима, тражи и „специјалне услове предвиђене овим Статутом, Законом о општинама или појединим правилницима о организацији појединих одсека". Идући чланови прописују школске квалификације за поједине категорије, слично као и Закон о државним службеницима, а чл. 10. ствара могућности за одабирање кандидата по нарочитим усло-