Opštinske novine

Стр. 334

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

пословима који раде са шефом свога отсека; други обилазе овога и појављује се као непосредни „референти" директора оделења; трећи прелазе и преко директора оделења и одржавају директан службени контакт са надлежним чланом Суда. Тај њихов положај не треба сувише широко схватити. Они организаторно и дисциплински стоје сви под шефовима респективних отсека, исто онако као што командант Пожарне команде стоји под директором Оделења за социјално и здравствено старање. Због тога циркуларе које шаље Суд преко директора оделења имају ови да умноже и разашаљу даље свима отсецима, а шефови отсека и свима референтима у свом склопу, без обзира да ли се они и у послове референата имају право мешати. Ово је било потребно навести, што се у пракси догодило да је један повлашћени референт одбио да прими циркулар директора оделења тражећи да му га пошље члан Суда пред чијим је он непосредним надзором. Несумњиво да ово значи сувише широко и неправилно схваћену привилегију, и ексцепцију једновремено, непосредног реферисања. Али у питању оцењивања ових екзимираних референата не могу бити надлежни њихови шефови отсека. Оцењивање се у првом реду односи на вршење службе, на обављање додељених званичних послова. Према томе, само онај орган који зна како су и с каквим успехом ови референти вршили своју службу, може да даје и оцену о њој. Тај орган ће бити увек онај општински функционер, чијем је непосредном надзору поверен одељак у питању. То ће бити надлежни члан Суда за одељке: штампе, библиотеке, регуларног и нивелационог плана и т. д. То ће бити директор оделења за реферат хемиске лабораторије, то ће бити шеф отсека за реферат заштите одојчади и деце. И тако даље. Споредно је овде да ли је тај референт екзимиран испод надзора свога шефа отсека самим Статутом (као на пр. референт за штампу), једним правилником донесеним на основу члана 6 Статута, или специјалним решењем Суда. Начин изузимања може бити важан утолико, што повраћај у редовни однос не може бити извршен једним актом мање правне снаге него што је био акт који је референта изузео испод пословног надзора свога шефа отсека. Али, у погледу оцењивања, сви

се ови референти налазе у равном положају: свакога од њих може да оцени у првом степену само онај орган који му је и у пословању старешина са правом заповедања. Другостепеног органа за оцењивање није тешко пронаћи аналогно општим прописима чл. 37 Статута. Ако у првом степену оцењује директор оделења, у другом ће надлежни члан Суда. Ако у првом степену оцењује надлежни члан Суда, у другом ће Суд као колегијум. У члану 37 предвиђени су и рокови за годишње оцењивање службеника. Рок за првостепену оцену је стриктно одређен. За другостепену такође ако је она једновремено и оцена последњег степена (крај марта месеца). Међутим, ако постоји могућност коришћења трију инстанција, другостепени орган мора да своју одлуку донесе још у току фебруара, а најдаље почетком марта сваке године, да би и последња инстанција за оцењивање могла дати дефинитивну оцену још пред крај марта. Могло би се још једино поставити питање да ли се оцењују сви општински службеници без разлике, и они дакле који су ступили у службу тек крајем године за лоју се оцена добива. Један генерални одгозор теижо* би било овде дати. Ми мислимо да би гребало дати надлежним органима за оцен.ивање пуно овлашћење да сами решавају могу ли једног новог службеника оценити или не. Зависиће од карактера самог службеника, од посла који му је био додељен, од времена службе и од многих других околности да ли ће претпостављени шеф моћи добити једну приближно јасну претставу о његовој способности. Врло често су довољна два-три месеца да се један службеник оцени, а понекад једва и пола године (нарочито ако он неко време отсуствује). Треба, дакле, оставити да сами шефови отсека и равни органи решавају у сваком конкретном случају постоје ли или не постоје сви потребни елементи да се један нов службеник оцени. Разуме се да ће виши, другостепени, орган и сам морати да цени све те елементе и околности ако оцењени службеник поднесе жалбу на оцену. Ма који да је другостепени орган код примене члана 37 Статута, он увек цени све фактичне околности а не само формалне моменте и има права да оцену измени. Ако нађе за сходно, он може и вратити цео предмет са својим при-