Opštinske novine

7

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Стр. 503

граничена у том праву располагања. Она може кад год хоће своје домене да отуђи. Општина напротив није у томе самостална, већ мора тражити одобрење од државне власти, која испитује целисходност са гледишта властитих општинских интереса. 2) Друга разлика је у питању важности прихода, који се добијају од њих, у општинским и државним буџетима. Ти приходи, као што смо већ поменули, код општине су много важнији него код државе, код које играју све подређенију улогу. ФИСКАЛНИ ПРИХОДИ Другу групу општинских прихода сачињавају фискални приходи. Они се могу поделити у три врсте. а) Порезе. б) Таксе. в) Специјални намети. Општине могу имати, као што је већ речено, своје самосталне порезе, или могу своје порезе накалемљивати на извесне облике државних пореза. Самосталне порезе су врло честе из групе посредних пореза, које се налазе и у општинама које своје финансије наслања.ју потпуно на државне. Што се тиче непосредних пореза, на њихову самосталност гаилазимо само у самоуправним општинама. Иначе, остале општине накалемљу.ју своје ..прирезе" на укупну суму државног непосредног пореза, или на њене поједине облике. Непосредне поре^е у државним финансијама обележене су карактеристичним цртама: слабом оастегљивошћу и ограниченом плопношћу. Исте ове црте виде се и у општинским финансијама. Ово долази отуда што непосредне порезе оптерећују мањи бро 1 људи доброг стања, за разлику од посоедних, које сносе сви без разлике. У држави постоји поред непосредне и посредне порезе, као допуна, и порез допунски на укупни доходак. Има у неким општинама једна ррста порезе, која би се могла по својо.ј намени упоредити са дожавном пооезом на доходак, а то је порез на кирију за стан. Порезе код државе играју много важниIV улогу него код општине. Разлог овоме је тај, што су државне потоебе много веће и не могу се подмирити приходима од државне привреде, док су општинске потребе мање, и оне се задовољава.ју знатним делом приходима од предузећа. Друге разлике између општинског и државног пореза, по Ебергу, јављају се у овим тачкама: 1) Колико и докле се простире право општинског порезивања с обзиром на државно. 2) Начела по којима се има пореза одмерити. Општинско порезивање обухвата само мали број лица и малу територију, док државно обухвата све становнике и целокупну државну територију.

Држава по сили свога суверенитета одређује порез самостално, општина је у томе ограничена тиме што је подређена држави и улази у састав система државног пореза, коме се прилагођава. Појам општинских такса не разликује се много од појма државних такса. Оне се узи мају као специјалне накнаде за услугу или рад власти. Код општинских такса нарочито многе посредне порезе фигурирају као таксе. Специјални намети се могу подвести под појам такса у ширем смислу. Разлика између такса и њих је само та, што специјалне намете плаћају сопственици оних добара која добијају извесне специјалне користи од каквог рада општинских власти. То су, у сгвари они издатци које мора плаћати власник земљишта за одржање улице, тротоара, осветљења и т. д. Ови специјални намети егзистирају само у општини, у држави их нема. ПИТАЊЕ ПОДЕЛЕРАСХОДА ИЗМЕЂУ ОПШТИНЕ И ДРЖАВЕ Као год што држава има утицаја на општинске приходе, било да општини забрањује или ограничава извесне од њих, исто тако показује свој утицај и над расходима. Она то врши посредним путем, што општини намеће извесне задаће која ова мора да изводи. Питање, које се врло често појављује кад се говори о расходима општинским, је питање поделе расхода између општине и државе. —• Има извесних расхода који морају остати на терету државе, а то су они који претстављају карактер власти (спољни послови, рат, марина, колонија и т. д.). Многи државни расходи могу бити поднесени како од државе тако и од општине. При ово.ј подели држава не узима на себе персоналне расходе, а материјалне оставља општинама. А некад, пак, држава и општина имају засебно и персоналне и материјалне расходе. Расходи, који се појављују у државном буџету, или иду на потребе државе или на испуњавање њених обавеза. Код општине међутим, знатан део расхода долази као наметнут од стране државе (због извесних задаћа које спштина мора за рачун државе да врши). Због тога, расходи који се појављују у општинском буџету могу бити подељени на расходе за: 1) државне задатке, 2) обавезне општинске задатке, •3) необавезне општинске задатке, и 4) на расходе обавезне за одржање општине. У прву групу долазе они издатци, које општина врши при извршивању разних државних задаћа. Ту спадају: бројање становништва, наплата извесних пореза, јавна безбедност и т. д. У другу групу долазе расходи за обавезне општинске задаће, које општина мора