Opštinske novine

БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ

Стр. 199

цембра 1933 године, трошаринска служба остварила је и предала општинској каси следеће приходе: 1) општинска и бановинска трошарина дин. 60,678.481,84 2) мерина ' „ 3,597.312.3) пијачна такса „ 6,558.912,50 4) ветеринарска такса „ 175.632,50 5) увознина „ 116.884,50 Укупно дин. 71,127.223,34 Према томе сумаран преглед делатности трошаринске службе за 1932 и 1933 годину, изражен у цифрама, изгледа овако: 1) година 1932 динара 49,721.472,02 2) „ 1933 „ 71,127.223,34 Укупно дин. 120,848.695,36 За одржавање трошаринске службе лични и материјални издатци, по буџету за 1932 и 1933 годину, износе динара 8,473.670. Према томе, на основи досада убраних прихода целокупна режија трошарине износи око 1%.

Једно од главних настојања трошаринске службе, после пажње посвећене примени трошаринске тарифе, јесте рад на сузбијању кријумчарења. Ма да је овај рад у главном крунисан успесима, о чему -сведочи многобројни случајеви откривеног и ухваћеног кријумчарења, ипак се не може рећи, да је њиме кријумчарење у Београду потпуно онемогућено. Дужина београдског трошаринског реона од 40 километара не може се потпуно обезбедити просечно са 80 људи ноћне и 80 дневне службе. Многи споредни прилази нису поседнути трошаринском стражом, те се преко њих у ноћи може вршити кријумчарење и мимо трошаринске контроле. У току 1932 године било је 113 ухваћених случајева кријумчарења. Од ових је ликвидирано 51, а у току ликвидације налазе се 62 случаја. У 1933 години било је 130 случајева кријумчарења, од којих је ликвидирано 106, а у ликвидацији је 24 случаја.

Сва настојања трошаринске власти, да кријумчарење потпуно онемогући, сведена су на многобројна хватања кријумчара. Па и поред свега тога кријумчарење ипак постоји. Узроке за ово ваља тражити у менталитету појединих несавесних увозника, који желе на лак начин да дођу до богатства и који сматрају за нарочито задовољство да оштете било општинску, било државну касу, не схватајући сву тежину кривице коју овим чине противу једнога јавног фискуса. Јер, општинска трошарина је јавна дажбина, она је један облик посредног пореза, који плаћају потрошачи посредством трговаца увозника. Сад, ако неки несавестан увозник кријумчари, он то чини за свој властити рачун. Тако, трошарина, — место да уђе у општинску касу, — остаје у каси увозника, јер он прокријумчарену робу продаје по пијачној цени и ако није платио трошарину. Ако прокријумчарену робу продаје за онолико јевтиније, колики би био износ трошарине, он ствара једну несолидну конкуренцију на тржишту, која наноси штете лојалним увозницима. Спречавајући кријумчарење и сузбијајући га, Општина београдска тако, поред својих властитих интереса, посредно, брани и интересе свих исправних и лојалних увозника, односно трговаца и привредника.

При Управи општинске трошарине, чији апарат —• по директивама Финансиске дирекције Београдске општине — убира приходе од трошарине, постоји и магацин књига и образаца за све општинске установе, односно дирекције и одељења. У току 1932 и 1933 године издано је 244.378 комада књига и других образаца за потребе дирекц. и одељења. Иако је трошаринска служба (која непосредно убира приходе од трошарине), као пореска и царинска, једна поглавито инкасантска служба, где сви органи од реда врше наплате, није забележен ни један случај проневере и дефраудација, током и 1932 и 1933 године.

Душан Црногорац, шеф Општинске месне контроле

Огаптинска месна коетрола

Контролни отсек установљен је крајем 1929 год. и тач. „Ж", чл. 5 под IV Статута О. г. Београда одређен му је следећи делокруг рада: да води сталну контролу о прибирању општинских прихода и о уредној предаји новца општинској каси, као и контролу целокупне потрошње материјала у поједи-

ним отсецима и радионицама; контролише стања магацина путем редовних и ванредних прегледа, сравњујући нађена стања појединих артикала у магацинима са одговарајућим исказом књига у Књиговодству, најзад контролише исправност и самог вођења књига у књиговодству, као и стања Бла-