Opštinske novine

6*

БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ

Стр, 367

чево, Петриња, Пећ, Пирот, Подгорица, Пожаревац, Призрен, Приштина, Птуј, Рума, Сарајево, Сента, Сењ, Сисак, Скопље, Славонска Пожега, Славонски Брод, Смедерево, Сомбор, Сплит, Сремска Митровица, Сремски Карловци, Стара Кањижа, Стари Град на Хвару, Суботица, Сушак, Тетово, Травник, Тузла, Ужице, Хвар, Херцеговина, Цеље, Цетиње, Чаковец, Чачак, Шабац и Шибеник. На овај начин Закон о обавезном васпитању који важи за сву ваншколску омладину Југославије практички ће се применити на један мали њен део. Она има да се регрутује у становништвима само горе наведених градова. Према податцима Алманаха Краљевине Југославије за 1929—30 год. у тим градовима живе око 1,650.000 становника. Ако се узме према резултатима уписа обвезника телесног васпитања који ће се вероватно постићи на подручју Управе града Београда, да на сваких 1О0.ООО становника у граду долази од прилике 5.000 обвезника т.ј. 5% од гр;адског становништва, онда по поменутим градовима имало би да се подвргне обавезиом телесном васпитању свега 82.500 ваншколских омладинаца. Овај процент од 5°/о треба удвостручити кад је реч о сеоском становништву, с обзиром да највећи део сеоске омладине по завршетку основних [продужних) школа остаје код својих кућа и да је (наталитет сеоског становништва много већи. Према томе Уредба је на неоређено време избацила из строја обвезника телесног васпитања око 1,000.000 сеоске и маловарошке мушке ваншколске омладине, и тиме свела примену Закона о обавезном телесном васпитању на један минималан број југословенских омладинаца. Колико је на овај начин осакаћен Закон о обавезном телесном васпитању, одузета му важност и промашен циљ, то најречитије говори цифра од 1,000.000 југословенских омладинаца избачених из строја обвезника телесног васпитања. 1) Упис обвевника телесног васЕитања. Један од најважнијих послова који опш^гина има да изврши у вези обавезног телесног васпитања ваншколске омладине јесте да изврши њен упис. Упис се врши према годиштима, и то свако наступајуће годиште при свршетку текуће године. На пример упис ваншколске омладине која ће 1936 год. навршити 10 год. старости т.Ј. која је рођена 1925 године има да се изврши у току зиме 1935/36 године, а рад са њоме имао би почети 1-1У 1936 год. То је годиште 1925. За раниЈе 10диште упис је имао да бУде готов тако да би настава могла да почне према чл. 14 Уредбе 2 јуна 1935 године. § 24 З.О.Т.В. предвиђа рок од три месеца од даца обнар(одовања З.О.ТјВ . т.ј. од 2-Н-1936 год: Значи да је упис имао бити свршен у свим општинама до 2 маја 1935 године ако би се стрик-

тно придржавало законских прописа. Пошто! Уредба З.О.Т.В. наређује почетак рада само у побројдним градским општинама, то овај рок не би важио за општине које не спадају под Закон о градским општинама. За њих би имало да се изда накнадно наређење. Циљ је уписа да сви обвезници телесног васпитања мушке омладине ван школа буду забележеии у за то нарочито спремљене спискове са свим потребним податцима. Тај је циљ лако постићи у сеоским и мањим варошким општинама, где се сва та омладина налази под старањем родитеља. Много је теже тај циљ постићи у већим градовима где је та омладина у већини случајева из разних крајева земље и запослена у разним привредним гранама. У маловарошким и сеоским општииама тачан број обвезника телесног васпитања добиће се из књиге рођених и умрлих одакле се могу извадити и сви други податци потребни за попуну рубрика предвиђених у обрасцу општег списка. Према томе за основ уписа обвезника телесног васпитања у маловарошким и сеоским општинама може у потпуности послужити Књиге рођених односно матичне књиге. Међутим ствар не стоји тако кад су у питању веће градске општине. Овде књиге рођених могу послужити као извор података за оне обвезнике који су рођени у дотичном граду, али шта да се ради за оне обвезнике који у том граду стално пребивају, али су рођени у другим местима. Не може се ослонити на извештаје њихових завичајних општина, пошто ни оне саме нису увеК обавештене где се ко налази од њихових обвезника, па и за сада још немају, као што смо горе р^екли, никаква наређења и упутства да у томе правцу раде. На Крају тај административни пут је веома дуг и компликован и неиоуздан да би се њиме дошло брзо и подробно до жељених података. У једној већој градској општини најбоље могу послужити за упис обвезника телесног васиитања поред кшига рођених и подаци који се. могу добити за шегрте и помоћнике у принудним професионалним удружењима и Уреду за осигурање раденика. У професионалним удружењима обавезно је да сви шегртски и помоћнички уговори буду регистроваии, а Уреду за осигурање раденика морају бити сви шегрти и помоћници пријављени, па према томе ту се могу наћи приближно тачни податци. У градским општинама шегрти и помоћници чине гро ваншколске омладине, која подлеже обавезном телесном васпитању, и кад се има та омладина сва уписана може се рећи да је упис успешно завршен. Најзад све општине треба да објаве уиис обвезника телесног васпитања, истичући у обј,ави годишта, која се позивају на упис и ире-